Розглянемо порядок визначення
статутного фонду ВАТ, створеного на основі майна державних і орендних
підприємств. Його розміри розраховуються шляхом використання процедур стандартизованої оцінкиЦМК.
Така оцінка здійснюється на основі результатів інвентаризації майна
підприємства, даних передавального балансу, договору оренди та іншої додаткової
інформації, яка застосовується для проведення оцінки майна. Стандартизована оцінка
передбачає використання стандартної методології і стандартного набору вихідних
даних.
Під інвестиціями розуміють господарські
операції, які передбачають придбання основних фондів, нематеріальних активів,
корпоративних прав, та інших цінних паперів в обмін на кошти або майно. Інвестиції
поділяються на фінансові та капітальні. Інвестиційна діяльність
громадян відіграє важливу роль в фінансовій діяльності. Безпосередньо для
громадян метою інвестування є забезпечення прибутковості, а також приросту
вартості грошових коштів які викладаються у відповідні об'єкти. Інвестиції
надають можливість одержання поточного доходу, виплата якого може проводитись в
майбутні періоди. Ще один важливий напрям використання інвестицій - це
перепродаж їх заради одержання грошових потоків у періоди, коли це конче необхідно
для громадянина. Важлива роль в інвестиційній діяльності належить участі в
контролі над діяльністю суб'єктів господарювання (шляхом придбання і
використання корпоративних прав), страхуванню фінансових ризиків, оптимізації
оподаткування доходів, захисту від інфляції та ін.
Фінансові ресурси громадян формуються
за рахунок різноманітних джерел, їх можна поділити на дві групи: власні кошти
та позики. Власні - це
ті грошові кошти та інші активи, які знаходяться у власності громадян
(домогосподарств) і використовуються з метою зміни структури фінансових
ресурсів. Так, коли домогосподарство має на рахунку в ощадбанку певну суму грошових
коштів, а потім використовує її на придбання цінних паперів, грошові кошти
перетворюються в інші активи. При цьому структура фінансових ресурсів громадян
змінюється, а їх загальна вартість залишається незмінною. Власні засоби
включають також ті доходи, які одержує громадянин (домогосподарство) в якості
найманого працівника, від участі в підприємницькій діяльності, проведення
інвестиційних операцій та ін.
Суспільство
пройшло великий шлях розвитку, і на певному його етапі виникло таке унікальне
явище, як гроші. Тепер їм належить визначальне місце в економіці. Вони
виступають як її судинна система, що забезпечує обіг доходів і витрат суб`єктів
ринку, життєздатність кожної із структур.
Кожна з груп об'єктів приватизації може
бути приватизованою з використанням певних способів. Рішення про затвердження
способу приватизації об'єкта приймається органом приватизації. Порядок визначення
способів приватизації різних груп об'єктів регламентується законодавством
України і Державною програмою приватизації, що є чинною на поточний період. При
цьому основним принципом, який застосовується при виборі способу
приватизації є встановлення його з урахуванням виробничо-технічного і
фінансово-майнового стану, частки у відповідному сегменті ринку виробництва,
обсягів збуту продукції та аналізу попиту потенційних покупців.
В умовах переходу до ринкової економіки
важливим напрямом економічних перетворень є проведення приватизації державного
майна. Програми приватизації мають комплексний характер і пов'язані зі змінами
не тільки в економічній, а і в політичній, соціальній, правовій та інших
сферах. Суттєві зрушення при цьому відбуваються і в фінансових відносинах. Зменшуються обсяги державного
сектору економіки, зростає величина фінансових ресурсів, що знаходяться у
власності недержавних фізичних та юридичних осіб. На основі приватизації
залучаються іноземні інвестиції. Відбуваються перетворення відносин власності.
Державні органи управління переходять на використання економічних важелів в
регулюванні економічних процесів.
З метою проведення раціонального та
ефективного застосування способів приватизації всі об'єкти розбито на декілька
груп. Кожна з груп приватизується лише певними способами. Вибір способів
приватизації проводиться виходячи з урахування багатьох факторів. До
них, зокрема, відносяться: вартість об'єкта і можливість придбання його
повністю або частково різними інвесторами; надання пільг для придбання об'єкта
або часток його вартості членам трудового колективу підприємства, максимізація
надходжень грошових коштів, одержаних від приватизації до державного бюджету,
склад майна, яке пропонується до продажу та ін.
Розміри
та структура державного боргу відіграють важливу роль в макроекономічному
розвитку економіки, вирішені соціальних проблем та динаміці міжнародних
відносин. Через макроекономічні фактори державний борг позначається і на змінах
в мікроекономічній сфері. Зокрема, державний борг здійснює прямий і непрямий впливна напрями бюджетної
політики, грошово-кредитний механізм, податкову систему, рівень інфляції,
розміри і напрями використання внутрішніх і зовнішніх заощаджень, іноземних
інвестицій та ін. На мікрорівні боргові зобов'язання держави позначаються на
величині залучення кредитних ресурсів підприємствами та установами,
ціноутворенні, факторах формування процентних ставок, можливостях залучення
іноземних інвестицій для конкретних проектів та ін.
Важливий напрямок управління державним
боргом - це проведення погашення одержаних коштів. У світовій практиці
використовуються декілька способів погашення державного боргу:
1.
Проведення
передбачених умовами позик виплат основного боргу в установлені строки.
2.
Здійснення
рефінансування позик.
3.
Викуп боргу,
або обмін боргових зобов'язань на інші активи, які знаходяться в державній
власності.
4.
Списання боргу
повністю, або частково, яке проводиться за ініціативою боржника та за рішенням
кредиторів.