Сума
зовнішнього державного боргу України більше, ніж в 2 рази перевищує
величину внутрішнього боргу. Правда, в останні роки спостерігається відносне
скорочення частки зовнішнього боргу в загальній сумі державної заборгованості.
Та загальна частка зовнішнього борту в структурі державного борту є високою. На
початок 2002 р, гранична сума зовнішнього боргу держави встановлена на рівні 8 млрд. дол.
Передача об'єкта в оренду передбачає
визначення його вартості. Величина вартості майна фіксується в договорі оренди
і є основою прийняття умов його виконання. До них, зокрема, відносяться: зобов'язання
суб'єктів з питань використання та повернення об'єкту, нарахування і
використання амортизації, розрахунок орендної плати та ін. Оцінка вартості
державного майна, що передасться в оренду проводиться згідно, з "Методикою
оцінки вартості об'єктів оренди", затвердженої постановою КМУ від
10.08.1995 р. З урахуванням специфіки об'єкту така методика може бути
використана і при проведені оцінки недержавного майна, що передається в оренду.
Концесія
- це надання державним
органом влади права суб'єкту підприємницької діяльності на будівництво або
експлуатацію об'єктів з використанням державних ресурсів з метою забезпечення
суспільних потреб. Таке право надається на платній і строковій основі. При
цьому, суб'єкт підприємницької діяльності приймає на себе зобов'язання, пов'язані
з майновою відповідальністю та підприємницький ризик. Як правило, концесія
передбачає права на створення (будівництво), покращення або управління
(експлуатацію) об'єктів.
Державнийборг -цесукупністьзобов'язаньдержавиза платежами,якіналежитьвиконатинапідставіодержанихабо гарантованихактивів,товарів та послуг в минуліперіоди.Нерідко державний борг
розглядається як сума строкових боргових зобов'язань уряду, що виражені в
грошовій форм. Та таке визначення буде не зовсім повним. Воно не охоплює
багатьох платежів, які має виконати держава на підставіминулих подій.Так,воно не включає заборгованість за виплатою зарплати, пенсій, компенсації
переплачених податків, надання гарантій за кредитами та ін. Не зовсім вдалим є
і визначення боргу, коли суб'єктом називається уряд, а не держава. Адже крім
уряду, державна заборгованість може витікати і на підставі діяльності
центрального банку, місцевих, органів державної влади та ін. Державний борг
виникає не тільки на основі зобов'язань відповідних бюджетів, а і бюджетних
установ.
Державний
борг поділяється на внутрішній і зовнішній. Внутрішній борг - це заборгованість державних органів
управління перед іншими державними структурами та перед резидентами. Зовнішній борг - це сукупність
зобов'язань державних органів управління перед міжнародними фінансовими
організаціями, іншими країнами та нерезидентами.
Організація фінансування пенсійних витрат для
різних верств населення має важливе значення в структурі державних фінансів.
Система пенсійного обслуговування є складною і включає різні форми
фінансування. Крім державних установ в наданні послуг з мобілізації фінансових
ресурсів і організації виплати пенсій приймають участь і недержавні юридичні
особи. Практика розвитку пенсійного забезпечення виявила також доцільність
використання обов'язкового і добровільного формування пенсійних фондів. В
умовах недостатності фінансових ресурсів держава має забезпечити виплату
громадянам мінімальні доходи з виходом на пенсію.
Оренда -це засноване на договорі строкове
платне користування майном,необхідниморендаревідляздійсненняпідприємницької та
іншої діяльності.Прицьому орендодавець передає об'єкти
орендив користування орендарю. Орендар
одержує майно на визначений період і використовує його з метою забезпечення
підприємницької або іншої діяльності. В умовах розвинутої ринкової економіки
крім орендодавців і орендарів до складу суб'єктів оренди відносяться і
посередницькі фірми. Особливою,ускладненоюформоюорендиєлізинг.Посередницькі підприємства включають
лізингові компанії, комерційні банки та інших суб'єктів, що залучено до
проведення орендних операцій.
Лізинг має деякі однакові ознаки з
орендою, продажем майна в розстрочку, прокатом, та залученням кредитів. Зміст лізингових операційзводиться
до мобілізації та інвестування фінансових ресурсів в розвиток підприємства
шляхом залучення їх на умовах кредитування, оренди і купівлі-продажу. При цьому
в таких операціях приймають участь декілька суб'єктів, а погашення
заборгованості підприємства за одержані ресурси здійснюється способами,
відмінними від тих, що використовуються в умовах оренди та кредитування.