Кожна з груп об'єктів приватизації може
бути приватизованою з використанням певних способів. Рішення про затвердження
способу приватизації об'єкта приймається органом приватизації. Порядок визначення
способів приватизації різних груп об'єктів регламентується законодавством
України і Державною програмою приватизації, що є чинною на поточний період. При
цьому основним принципом, який застосовується при виборі способу
приватизації є встановлення його з урахуванням виробничо-технічного і
фінансово-майнового стану, частки у відповідному сегменті ринку виробництва,
обсягів збуту продукції та аналізу попиту потенційних покупців.
Продаж об'єктів групи А здійснюється
такими способами:
1)
проведення викупу об'єкта;
2)
продажу об'єкта
за конкурсом;
3)
продажу об'єкта
на аукціоні.
Викуп відноситься до
неконкурентних способів приватизації. Він застосовується тільки для особливого
покупця - товариства покупців, створеного працівниками таких об'єктів. З метою
проведення викупу орган приватизації затверджує комісію для проведення оцінки вартості
майна, готує договір купівлі-продажу і акт передачі майна. Після затвердження
цих документів органом приватизації і відповідними підписами продавця і покупця,
покупець здійснює оплату вартості об'єкта. Після оплати орган приватизації передає
майно покупцю. На основі одержаного у власність майна покупець створює і
реєструє підприємство в вибраній ним організаційно-правовій формі.
Продаж об'єкта на аукціоні і за
конкурсом відносяться до конкурентних способів приватизації. При їх
проведені передбачається наявність не менше двох заявок на придбання об'єкта
від покупців. Орган приватизації повинен забезпечити належні умови для
залучення якомога більше покупців до участі в проведені продажу об'єкту. В
таких умовах ціна майна, яке запропоноване до продажу, як правило,
збільшується. А це забезпечує більші суми надходжень від приватизації до
відповідного бюджету. Конкурс використовується для продажу об'єктів, які мають
соціальне важливе значення для даного регіону. Якщо для участі в аукціоні або
конкурсі подав заяву лише один покупець, орган приватизації може
прийняти рішення про проведення приватизації об'єкта шляхом викупу цим
покупцем.
Продаж об'єктів
за конкурсом - це спосіб приватизації, за яким
власником об'єкту стає покупець, що запропонував найкращі умови подальшої
експлуатації об'єкта (некомерційний конкурс) або за рівних фіксованих умов -
найвищу ціну (комерційний конкурс). Для проведення конкурсу орган приватизації
включає об'єкт в список тих об'єктів, які приватизуються за конкурсом, а також
створює комісію для його проведення. Не пізніше, ніж за 30 днів до дати
конкурсу повинна бути опублікована інформація про умови і порядок його
проведення. Конкурсна комісія визначає умови і строки проведення
конкурсу, зокрема, визначається початкова ціна об'єкта, заходи щодо охорони
навколишнього середовища, зобов'язання покупців та інші умови. Для участі в конкурсі
покупець подає до конкурсної комісії заяву за встановленою формою та план
приватизації об'єкта. Він повинен включати декілька пунктів, в тому числі,
запропоновану покупцем ціну продажу об'єкта, зобов'язання щодо умов конкурсу,
додаткові зобов'язання щодо подальшої експлуатації об'єкта. Для реєстрації як
учасника конкурсу покупець повинен також сплатити реєстраційний внесок, який
не може перевищувати розміру величини мінімальної заробітної плати (при продажу
за ВКВ 20 дол.). Крім цього, вноситься застава в сумі 10% початкової
ціни об'єкта. Продаж об'єктів приватизації за конкурсом здійснюється при
наявності не менше двох покупців.
Конкурс проводиться в два етапи. На
першому етапі оголошується попередній переможець конкурсу. Інформація
про його пропозиції доводиться до всіх учасників конкурсу. Через п'ять робочих
днів проводиться чергове засідання конкурсної комісії. При наявності додаткових
пропозицій покупців, комісія приймає рішення про визначення остаточного
переможця. Робочі засідання конкурсної комісії є закритими. Рішення про
переможців приймається 2/3 голосів присутніх членів комісії, а потім
оголошуються на відкритому засіданні при участі всіх покупців.
Після затвердження результатів конкурсу
між продавцем і покупцем укладається договір
купівлі-продажу майна. Після нотаріального засвідчення договору,
орган приватизації і новий власник підписують акт передачі об'єкту. Застава
повинна бути повернута учасникам конкурсу, які не стали переможцями в
десятиденний строк. Учасник конкурсу, якого визначено переможцем, але він
відмовився від підписання договору купівлі-продажу об'єкта, має компенсувати
органу приватизації вартість робіт, пов'язаних з підготовкою об'єкта до продажу
і проведенням конкурсу.
До умов конкурсу включаються, як
правило, такі зобов'язання, які належить дотримувати покупцеві;
- здійснення
програм технічного переозброєння виробництва
і впровадження прогресивних технологій;
- виконання вимог
антимонопольного законодавства;
- збереження та
створення протягом визначеного терміну нових
робочих місць;
- визначення початкової
ціни продажу об'єкта
та дотримання
строків оплати;
- збереження профілю
діяльності, номенклатури або
обсягу
виробництва, видів продукції;
- виконання встановлених для
підприємства мобілізаційних
завдань;
- створення
безпечних умов праці;
- забезпечення
умов утримання об'єктів
соціально-культурного
призначення;
- здійснення
заходів щодо захисту навколишнього природного середовища, дотримання
екологічних норм чи досягнення найкращих наслідків експлуатації об'єкта.
При проведені комерційного конкурсу у
випадках, коли бажаючих купити об'єкт за початкову ціну не виявляється,
конкурсна комісія має повноваження на зменшення ціпи об'єкта. Згідно з
Законом України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу
приватизацію), початкова ціна в ході проведення конкурсу може бути зменшеною до
50%. Якщо і за такої ціни бажаючих придбати об'єкт не виявляється, даний об'єкт
знімається з продажу.
Продаж об'єктів
на аукціоні - це спосіб приватизації, за яким
власником об'єкта стає покупець, що запропонував у ході аукціону максимальну
ціну. Для участі в аукціоні покупець подає заяву за установленою формою. Як і
при проведені конкурсу, покупець повинен сплатити реєстраційний внесок, а також
заставу. Продаж об'єктів на аукціоні проводиться при наявності не менше двох
покупців. У випадку одержання заяви тільки від однієї особи, орган
приватизації має право прийняти рішення про проведення приватизації об'єкта
шляхом викупу одним покупцем.
Організатором аукціону може бути орган
приватизації або уповноважена ним юридична особа, яка діє згідно з угодою,
укладеною з органом приватизації. Аукціон проводе ведучий (ліцитатор).
Ліцитатор описує об'єкт приватизації та умови його продажу, а також оголошує початкову
ціну об'єкта. Якщо в ході аукціону протягом трьох хвилин після оголошення
початкової ціни покупці не виявляють бажання придбати об'єкт, ліцитатор має
право знизити ціну, але не більше ніж на 10%. Якщо і після зниження ціни
покупці не виявляють бажання придбати об'єкт, торги припиняються.
Підвищення початкової ціни здійснюється
шляхом надбавок, запропонованих учасниками аукціону. Після оголошення
переможця, ліцитатор і покупець підписують протокол, а далі на його основі
укладається договір купівлі-продажу об'єкта. Учасник, який відмовився від
підписання протоколу, позбавляється права на подальшу участь в аукціоні.
Покупець зобов'язаний внести заставу. Застава повертається учасникам аукціоні в
десятиденний термін після його закінчення.
Приватизація об'єктів групи В проводиться
шляхом продажу акцій на організаційно оформлених ринках цінних паперів. У разі,
якщо запропоновані пакети не будуть продані, орган приватизації пропонує їх для
викупу акціонерам, які придбали акції відповідних ВАТ на пільгових умовах. При
цьому, продаж таких пакетів проводиться за грошові кошти і за ціною на рівні
половини номінальної вартості акції. У разі відмови акціонерів від придбання
зазначених акцій, орган приватизації вносить на загальні збори акціонерів
питання про зменшення статутного фонду та анулювання таких акцій.
Приватизація об'єктів групи Г проводиться шляхом продажу акцій ВАТ з
додержанням таких особливостей;
1. Продажу підлягає контрольний
пакет акцій ВАТ (більше 50 % акцій). Продаж здійснюється за конкурсом або
на відкритих торгах без визначення інвестиційних зобов'язань покупця. Для
продажу може пропонуватися блок пакетів акцій підприємств різних груп, якщо де
підвищує ефективність впливу промислового інвестора на структурну перебудову
відповідного ринку, економіки регіону, тощо.
2. Умови конкурсу можуть визначатися
зобов'язання держави що до сприяння реструктуризації заборгованості ВАТ та
передачі в управління переможцю конкурсу пакета акцій, закріпленого у державній
власності, або його частини.
3.
Для учасників
конкурсу і відкритих торгів з продажу контрольних пакетів акцій, органом
приватизації можуть встановлюватись кваліфікаційні вимоги. При цьому покупцем
контрольного пакета акцій підприємств інвестиційно привабливих галузей
(паливно-енергетичного комплексу, металургійної, нафтохімічної промисловості,
радіоелектроніки, авіаційного транспорту, машинобудування) може бути тільки промисловий інвестор.
4.
До договору
купівлі-продажу контрольного пакету акцій включається положення щодо права
покупця на придбання пакета акцій, закріпленого в державній власності в разі
прийняття рішення про його продаж.
5.
Особи, які
придбали акції об'єкта групи Г на пільгових умовах за їх бажанням можуть
передати ФДМУ акції, придбані ними для їх продажу разом з контрольним пакетом
акцій.
6.
Для підвищення
ефективності функціонування фондового ринку ФДМУ пропонує до продажу через
організаторів торгівлі цінними паперами пакети акцій об'єктів групи Г у розмірі
до 5 % статутного фонду.
Продаж акцій на відкритих торгах
проводиться за процедурою тендерів або гарантованого розміщення акцій за участю
радників. Тендер - це
спосіб продажу пакета акцій ВАТ за участю радника, згідно з яким переможцем
визначається учасник за підсумками тендерних пропозицій. Тендерна пропозиція - це
пакет документів, який претендент подає раднику з метою придбання
запропонованого на торгах пакета акцій. Претендентом може бути фізична чи
юридична особа (резидент чи нерезидент).
Радником може бути юридична особа (або
група юридичних осіб), яка надає послуги з підготовки та проведення відкритих
торгів (тендерів). Гарантоване
розміщення акцій - це спосіб продажу акцій ВАТ, згідно з яким
радник здійснює розміщення акцій за умови оплати мінімальної встановленої
договором ціни пакета або за умови попереднього фінансування частини очікуваної
ринкової вартості пакета акцій. При цьому акції одержує покупець, який
запропонував найвищу ціну.
Приватизація об'єктів групи Д проводиться
такими шляхами:
1.
Продажу на
аукціоні, за конкурсом.
2.
Продажу під
розбирання.
3.
Продажу за
наявності одного покупця із забезпеченням ним умов приватизації об'єкта.
4.
Внесення
об'єкта незавершеного будівництва до статутного фонду господарчого товариства
як внесок держави з наступною приватизацією такого внеску.
Продаж об'єкта на аукціоні може бути
проведений і на зразок голландського
аукціону. Це продаж за методом зниженням ціни лоту. У разі
відсутності заяв на придбання об'єктів групи Д, орган приватизації може
прийняти рішення про продаж об'єкта під розбирання. Це самостійний
спосіб приватизації який також може бути використаний без попередніх пропозицій
для продажу іншими способами. Ціна об'єкту при цьому, визначається експертним
шляхом. У разі відсутності заяв на приватизацію об'єкта незавершеного
будівництва під розбирання, орган приватизації виключає об'єкт зі списку
приватизації і повертає його органу, який здійснював управління об'єктом.
Приватизація об'єктів групи Е здійснюється в
порядку, що визначається Фондом за погодженим з Антимонопольним комітетом
України та Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку. Оцінка
вартості об'єктів здійснюється експертним шляхом. Приватизації об'єктів групи Е
може передувати передприватизаційна підготовка.
Під час такої підготовки визначається
наявність та розмір державних часток (паїв), а також склад засновників
(учасників) підприємства. Першочергово орган приватизації пропонує купити
частку держави у статутному фонді іншим учасникам товариства. У разі
відсутності згоди учасників на викуп, приватизація об'єкта проводиться шляхом
продажу на аукціоні, за конкурсом та іншими конкурентними способами.
Проведення приватизації об'єктів групи Ж передбачає врахування багатьох факторів. У випадку, якщо
об'єкт утримується підприємством більш як 5 років за рахунок власних коштів, таке
підприємство має право на першочерговий викуп об'єкта. При цьому, ціна
об'єкта визначається експертним шляхом. Якщо об'єкт групи Ж розташований у
сільській місцевості маються деякі особливості приватизації. В разі відсутності
заяв на його приватизацію, орган приватизації може передати об'єкт підприємству
безоплатно за умови збереження його функціонального призначення.
У разі відсутності заяв на приватизацію
об'єктів соціальної сфери протягом 30 календарних днів, орган приватизації
приймає рішення про повторний продаж таких об'єктів на аукціоні або за
конкурсом. При цьому за погодженням з органами, уповноваженими управляти
об'єктом, можуть бути змінені умови продажу, включаючи зміну початкової ціни. З
метою збереження профілю діяльності об'єктів групи Ж, продаж їх здійснюється
переважно за некомерційним конкурсом. Якщо після повторного аукціону,
конкурсу заяв на приватизацію об'єкта не надійшло, орган приватизації приймає
рішення про продаж індивідуально визначеного майна такого об'єкта.
|