Державнийборг -цесукупністьзобов'язаньдержавиза платежами,якіналежитьвиконатинапідставіодержанихабо гарантованихактивів,товарів та послуг в минуліперіоди.Нерідко державний борг
розглядається як сума строкових боргових зобов'язань уряду, що виражені в
грошовій форм. Та таке визначення буде не зовсім повним. Воно не охоплює
багатьох платежів, які має виконати держава на підставіминулих подій.Так,воно не включає заборгованість за виплатою зарплати, пенсій, компенсації
переплачених податків, надання гарантій за кредитами та ін. Не зовсім вдалим є
і визначення боргу, коли суб'єктом називається уряд, а не держава. Адже крім
уряду, державна заборгованість може витікати і на підставі діяльності
центрального банку, місцевих, органів державної влади та ін. Державний борг
виникає не тільки на основі зобов'язань відповідних бюджетів, а і бюджетних
установ.
Державний
борг поділяється на внутрішній і зовнішній. Внутрішній борг - це заборгованість державних органів
управління перед іншими державними структурами та перед резидентами. Зовнішній борг - це сукупність
зобов'язань державних органів управління перед міжнародними фінансовими
організаціями, іншими країнами та нерезидентами.
Організація фінансування пенсійних витрат для
різних верств населення має важливе значення в структурі державних фінансів.
Система пенсійного обслуговування є складною і включає різні форми
фінансування. Крім державних установ в наданні послуг з мобілізації фінансових
ресурсів і організації виплати пенсій приймають участь і недержавні юридичні
особи. Практика розвитку пенсійного забезпечення виявила також доцільність
використання обов'язкового і добровільного формування пенсійних фондів. В
умовах недостатності фінансових ресурсів держава має забезпечити виплату
громадянам мінімальні доходи з виходом на пенсію.
Оренда -це засноване на договорі строкове
платне користування майном,необхідниморендаревідляздійсненняпідприємницької та
іншої діяльності.Прицьому орендодавець передає об'єкти
орендив користування орендарю. Орендар
одержує майно на визначений період і використовує його з метою забезпечення
підприємницької або іншої діяльності. В умовах розвинутої ринкової економіки
крім орендодавців і орендарів до складу суб'єктів оренди відносяться і
посередницькі фірми. Особливою,ускладненоюформоюорендиєлізинг.Посередницькі підприємства включають
лізингові компанії, комерційні банки та інших суб'єктів, що залучено до
проведення орендних операцій.
Лізинг має деякі однакові ознаки з
орендою, продажем майна в розстрочку, прокатом, та залученням кредитів. Зміст лізингових операційзводиться
до мобілізації та інвестування фінансових ресурсів в розвиток підприємства
шляхом залучення їх на умовах кредитування, оренди і купівлі-продажу. При цьому
в таких операціях приймають участь декілька суб'єктів, а погашення
заборгованості підприємства за одержані ресурси здійснюється способами,
відмінними від тих, що використовуються в умовах оренди та кредитування.
З метою забезпечення пенсійного страхування в
Україні створено самостійну державну установу, якамає статус державного цільового позабюджетного фонду - Пенсійний
фонд України (ПФУ). Діяльність фонду має важливе значення, оскільки згідно з
розрахунками експертів в нашій країні нараховується більше 14 млн. пенсіонерів
та понад 1,3 млн. осіб, що одержують допомогу для дітей. Система формування,
накопичення та використання коштів, необхідних для забезпечення достатніх і
безперебійних пенсійних платежів не є простою. А в процесі проведення пенсійної
реформи вона ще більше ускладнюється.
Формування державного боргу тісно
пов'язане з наявністю дефіциту державного бюджету і платіжного балансу країни. Дефіцит
державного бюджету виникає у разі перевищення видатків над доходами.
Звичайно, органи державної влади намагаються забезпечити позитивне сальдо, або
збалансованість бюджету. Та таких результатів досягти вдається не завжди. В
основі дефіциту бюджету лежать як об'єктивнітак і суб'єктивні фактори.
Державна
гарантія - це зобов'язання держави (в особі уряду)
повністю або частково виконати платежі на користь кредитора у випадку
невиконанняпозичальникомзобов'язаньзаодержанимипозиками. Надання державних гарантій за
кредитами суттєво зменшує кредитний ризик, що супроводжується зниженням
процентних ставок за кредитами. Та з іншого боку, механізм надання державних
гарантій повинен бути зваженим,оскількинеповерненняпозичальникомпозик приводедо використання коштів державного бюджету. Формою надання державних
гарантійєпоручительство-цезобов'язаннявиконатипередбачені платежі в разі невиконання їх позичальником (частково або в
повному обсязі).
Державний
кредит- одна з
важливих форм державних фінансів. З допомогою державного кредиту залучаються
фінансові ресурси з метою фінансування дефіциту державного бюджету та
платіжного балансу країни, програм розвитку окремих галузей та підприємств,
стабілізації валютної системи та ін. Державний
кредит -це залучення державними органами управління грошових
коштів на умовах позики. З боку держави суб'єктами державного кредиту виступає
уряд, а також центральний банк. Державний кредит має місце і за умови залучення
грошових коштів урядом АР Крим та місцевими органами виконавчої влади.