Кошти
фонду соціального захисту інвалідів формуються за рахунок державного бюджету та
штрафних санкцій, встановлених для підприємств. Для різних джерел формування
доходів фонду встановлено і різні напрямки їх використання. Так, кошти, що
передаються до Фонду з державного бюджету, використовуються на оплату
автомобілів та крісел-колясок для інвалідів, протезно-ортопедичних виробів,
засобів реабілітації, путівок на санаторно-курортне лікування, надання матеріальної
допомоги, виплати грошових компенсацій та інших соціальних виплат, передбачених
чинним законодавством.
Однією
з характерних рис оподаткування є його примусовість, саме тому, платник
податку, у свідомості якого власні економічні інтереси переважають над
загальнодержавними інтересами, різними шляхами намагається мінімізувати суму
сплачуваних податків. Повна чи часткова несплата податків може здійснюватись як
легально, тобто з використанням особливостей чинного законодавства, так и
нелегально, тобто з порушенням норм закону.
Дослідження
західних економістів вказують на те, що рівень ухилення від оподаткування
залежить від багатьох чинників, як економічних, так і політичних, історичних,
психологічних, тощо (один із американських економістів налічив 18 факторів).
Серед найбільш важливих – рівень податкових ставок, ефективність та
компетентність діяльності податкових органів, законослухняність платників
податків, рівень довіри населення до діючої влади щодо ефективного використання
нею коштів, отриманих від податків, тощо.
Податкова
оптимізація чи податкове планування як процес зменшення податкового
навантаження в рамках легальної діяльності з використанням законних методів
може відбуватись як у сфері національного, так і міжнародного бізнесу. Цей
процес передбачає різні умови оподаткування в залежності від складу платників
чи виду товарів або існування податкових пільг.
Перекладання
податків – це процес такої зміни
цін на товари та послуги, при якому платник отримує можливість повністю чи
частково перекласти податкове навантаження на інших осіб ( на своїх покупців чи
постачальників). Існують податки, перекладання яких закладено законодавцем вже
в механізмі їх стягнення (непрямі податки), інші податки передбачають податкове
навантаження саме на платника (прямі податки), але чи відбувається це в
реальній економічній ситуації – питання не має однозначного вирішення, оскільки
процес перекладання є дуже складним явищем і залежить від багатьох чинників.
Існують
два методи, за допомогою яких держава може впливати на економіку: прямий та
непрямий. Переважання прямих методів є ознакою адміністративно-централізованої
економіки, а пряме втручання може відбуватись за рахунок встановлення державних
цін, обсягів виробництва або імпортування товарів, рентабельності, тощо.
Непрямі методи економічного регулювання застосовуються в умовах ринкових
відносин, і включають в себе досить багато інструментів. Зокрема, Дж. Стігліц
вирізняє такі регулятивні блоки: грошово-кредитний; бюджетно-податковий;
зовнішньоекономічний; соціальний. В свою чергу, кожний з цих блоків містить
певні складові елементи, які можна використовувати для втручання в економічні
процеси.
Проблеми
інфляції стали актуальними в економічно розвинутих країнах в кінці минулого
століття. До цього часу іфляційні тенденції не мали сталого характеру і
виникали епізодично, в періоди військових конфліктів, коли держава
використовувала емісію для покриття бюджетних видатків, або були наслідком
циклічного розвитку економіки. Починаючи з 70-х років інфляційний процес став
постійним супутником економічного зростання.