Існує
ряд обмежень щодо використання податкової політики як регулюючого чинника:
По-перше, податкова політика є не єдиним
чинником, що впливає на економічні процеси, а тому необхідно вибирати серед
непрямих важелів найбільш ефективні для вирішення конкретного завдання.
Наприклад, для вирішення проблеми стримування інфляційних тенденцій найбільш
прийнятною є грошово-кредитна політика, для вирішення соціальних проблем –
видаткова політика, оскільки за допомогою бюджетних трансфертів можна надавати
цільову допомогу саме тим верствам населення, яким вона потрібна, та тим
виробництвам, які вирішують соціальні проблеми. В той же час надання податкових
пільг з метою вирішення соціальних проблем найчастіше використовується для
ухилення від сплати податків, тощо.
По-друге, сьогодні економічна наука не може
відповісти з точністю, до яких наслідків призведе та чи інша дія держави в
сфері оподаткування, оскільки економічна система є дуже складним явищем, що
включає в себе різноманітні зв’язки і взаємозалежності. Крім того, вона
знаходиться в постійному розвитку. Тому досить складним є вивчення законів її
розвитку, сприяє неоднозначному тлумаченню економічних процесів в теоретичних
дослідженнях. Звідси і існування різних точок зору на шляхи розвитку податкової
системи.
По-третє, податковій політиці бракує
мобільності. Це пов’язане з тим, що зміни в сфері оподаткування мають
прийматись законодавчою владою. Наслідком цього є те, що найбільш радикальні
зміни, продиктовані фінансовою наукою можуть бути блоковані, крім того, ці
зміни, як правило, запізнюються по відношенню до потреб сьогодення. Це обумовлене
слідуючими обставинами: "запізнення у визначенні” - тобто запізнення у часі,
який потрібен економістам для того, що проаналізувати економічну ситуацію,
напрямки її зміни та прийняти одностайне рішення щодо перспектив подальшого
економічного розвитку; "запізнення у прийнятті рішення” - тобто запізнення у
часі, який потрібен владі для того, щоб вирішити, які саме кроки необхідно
здійснити саме в цій економічній ситуації; "запізнення у реагуванні” - тобто
після прийняття визначених дій необхідний час для того, щоб економічна система
відреагувала відповідним чином на здійсненні дії.
По-четверте, податкова політика обмежена по
силі свого впливу на виробництво, оскільки основною функцією податків є
забезпечення фіскальних потреб держави, тому проведення податкової політики
насамперед має на меті вирішення проблем формування доходної частини бюджету, і
тільки після цього вона може використовуватись як інструмент регулювання
відтворювального процесу.
Податкова політика може впливати як на макро-,
так і на мікроекономічний рівень. З точки зору макроекономіки податкова
політика може впливати на загальний рівень попиту - як інвестиційного (прямі
податки на юридичних осіб), так і споживацького (прямі податки на фізичних
осіб), а також на загальний рівень цін в країні (непрямі податки, в першу чергу
універсальні акцизи). Тому податкову політику можна використовувати для вирішення
такої проблеми, як стабілізація економічного розвитку. З точки зору
мікроекономіки податкова політики впливає на зацікавленість окремих суб’єктів
господарювання в розвитку тих чи інших видів підприємницької діяльності шляхом
встановлення диференціації в умовах оподаткування.
|