В
основі побудови механізму стягнення податків лежать елементи податків, такі, як
: суб’єкт, об’єкт, ставка, одиниця оподаткування, база оподаткування, джерело
сплати і квота.
Класифікація
податків дає можливість більш повно висвітлити сутність та функції податків,
показати їх роль у податковій політиці держави, напрям і характер впливу на
соціально-економічну сферу. Податки класифікують за кількома ознаками.
Прямі
податки майже не впливають на ціни, але зменшують доходи платників - тим самим
впливаючи на обсяги інвестиційного і споживацького попиту. В той же час вони не
змінюють структуру попиту, на відміну від деяких видів непрямих податків. Пряма
залежність між сумою прямих податків і обсягом доходу сприяє збільшенню
можливостей для держави в регулюванні економічних процесів і вирішенні проблем
соціальної справедливості за рахунок прогресивних ставок оподаткування. В той
же час з фіскальної точки зору вони поступаються непрямим в стабільності
надходжень, в рівномірності розподілу надходжень по окремих регіонах, в
існуванні більш сприятливих умов щодо ухилення від їх сплати.
Далі
розглянемо види непрямих податків. В світовій практиці існують три види
непрямих податків: акцизи, фіскальна монополія і мито. Нині в Україні
стягуються акцизи і мито. Непрямі податки, на відміну від прямих мають свої
переваги і недоліки. Вони ефективніші в фіскальному аспекті, оскільки
оподатковують споживання, яке в свою чергу є більш стабільною і негнучкою
величиною, ніж прибутки. Від них тяжко ухилитись і досить легко контролювати їх
сплату. Непрямі податки не впливають на процеси нагромадження, але вони
регресивні в соціальному аспекті і здійснюють досить значний вплив на загальні
процеси ціноутворення. Крім того, за допомогою специфічних акцизів можна
впливати на структуру споживання.
Виникнення систематизованих
концепцій оподаткування відносять до 16 століття в рамках класичної теорії. До
цього часу податки розглядались не як постійне джерело доходів, а як тимчасове,
необхідність у якому була спричинена недостатністю коштів у надзвичайних
умовах: війни, стихійного лиха, тощо. Основним постійним джерелом доходу
виступали доходи від державної власності, оскільки на той час держава виступала
найбільшим власником земель, лісів, підприємств, тощо.
Перш
ніж дати визначення поняттю податкова система і розглянути основи її побудови,
слід звернути увагу на те, що державні доходи можуть формуватись різними
методами, серед яких саме податковий має найбільше бюджетне значення.
Відповідно до бюджетної класифікації в Україні доходи бюджету поділяють на:
податкові, неподаткові, доходи від операцій з капіталом, трансферти. В окрему
групу були виділені надходження до державних цільових фондах, оскільки лише
деякі з них обліковуються на рахунках бюджету.
В
умовах існування ринкових відносин та різних форм власності, коли державна
власність не має домінуючого значення, основним методом формування доходів
держави є податки, які в тій чи іншій країні складають податкову систему.
Податкова
політика - це діяльність держави
у сфері встановлення і стягнення податків. Саме через податкову політику
держави відбувається становлення і розвиток податкової системи держави.
Основними принципами податкової політики є фіскальна і економічна ефективність,
соціальна справедливість.
Надійність
та ефективність податкової системи залежить від двох чинників: раціональності побудови податкової системи і рівня
організації податкової служби держави.