Прямі
податки майже не впливають на ціни, але зменшують доходи платників - тим самим
впливаючи на обсяги інвестиційного і споживацького попиту. В той же час вони не
змінюють структуру попиту, на відміну від деяких видів непрямих податків. Пряма
залежність між сумою прямих податків і обсягом доходу сприяє збільшенню
можливостей для держави в регулюванні економічних процесів і вирішенні проблем
соціальної справедливості за рахунок прогресивних ставок оподаткування. В той
же час з фіскальної точки зору вони поступаються непрямим в стабільності
надходжень, в рівномірності розподілу надходжень по окремих регіонах, в
існуванні більш сприятливих умов щодо ухилення від їх сплати.
Прямі податки поділяються на дві підгрупи : особисті і реальні. Особисті податки встановлюються
персонально для конкретного платника, в залежності від його доходу чи майна.
Видами особистих податків є прибутковий, майновий, на спадщину та дарування,
подушний. Реальні податки передбачають оподаткування за зовнішніми ознаками. До
них належать земельний, домовий, промисловий, на грошовий капітал. Наведена
вище класифікація прямих податків є вже дещо застарілою, оскільки деякі з
вказаних податків не застосовуються не лише в Україні, а й у світі. Тенденції
розвитку практики оподаткування свідчать про те, що реальні податки, які були
досить поширеними на початку минулого століття поступаються місцем особистим
податкам. Тому прямі податки можна поділити на дві підгрупи в залежності від об’єкта
оподаткування : податки на доходи та податки на власність.
До податків на доходи, які стягуються в
Україні належать податок на прибуток підприємств, прибутковий податок з
громадян, єдиний податок з суб’єктів малого підприємництва, фіксований
сільськогосподарський податок. Серед податків на власність в Україні стягується
земельний і податок з власників транспортних засобів. Передбачається введення
податку на нерухоме майно громадян і на майно підприємств.
Найбільш поширеними в сучасних умовах є
прибуткові податки. Прибутковий податок поділяється на податок з юридичних осіб
і фізичних. Податок з фізичних осіб стягується з особистих доходів громадян:
заробітної плати, інших доходів, персоніфікованого прибутку підприємців.
Податок з юридичних осіб справляється з доходу, у формі якого виступає прибуток,
чистий або валовий дохід.
Стягнення прибуткового податку може
здійснюватись за двома системами: медулярною і глобальною. При медулярній системі
оподаткування ведеться окремо по кожному виду доходів. Глобальна система
передбачає оподаткування сукупного доходу. Як правило, прибуткові податки
стягуються за процентними ставками (пропорційними, прогресивними чи
регресивними). Але в Україні застосовуються ще і тверді фіксовані ставки при
оподаткуванні фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності, які
встановлюються у визначеній сумі на місяць в залежності від виду діяльності.
Перевагами прибуткових податків є наступні:
рівень оподаткування прямо залежить від доходу, що створює рівні умови в
оподаткуванні, крім того за допомогою прогресивних ставок можна збільшувати
податковий тягар для доходів, вищих за середні, що має наслідком вирішення
проблем соціальної справедливості і підвищує еластичність прибуткових податків
відносно ВВП, що сприяє автоматичному регулюванню циклічного розвитку
економіки; у цих податків існують великі можливості для регулювання економіки
як на мікро так і на макрорівні. До недоліків прибуткових податків відносять:
від них легко ухилитись і приховати, підрахунок бази оподаткування є досить
складним для платника, в то й же час податковим органам досить непросто
контролювати правильність обчислення цих податків. Крім того, об’єкт
оподаткування є нестабільним, і досить сильно його розміри коливаються в
процесі циклічного розвитку економіки. Слід додати ще і нерівномірний розподіл
надходжень по цих податках по регіонах: як правило, більшість надходжень
припадає на індустріально розвинуті території держави.
Податки на власність установлюються відносно
майна, яке перебуває в власності чи користуванні платника. В Україні
оподатковуються транспортні засоби та земля. Передбачається оподаткування майна
підприємств і нерухомого майна громадян.
Переваги податків на власність: сталість
надходжень, незначні можливості для ухилення і приховання, простота стягнення,
соціальна справедливість. До недоліків відносять обмежену регулюючу функцію,
нееластичність надходжень.
Земельний податок встановлюється залежно від
площі земельної ділянки та її грошової оцінки і має диференційовані ставки
залежно від напряму використання і місця знаходження ділянки. За допомогою
земельного податку можна здійснювати економічне регулювання ефективності
використання земельних ресурсів та розміщення продуктивних сил.
Податок з власників транспортних засобів
стягується як з фізичних, так і юридичних осіб. Основна мета його стягнення –
фінансування дорожніх робіт. Ставки цього податку є диференційованими в залежності від
виду транспортного засобу і потужності його двигуна.
|