Надійність
та ефективність податкової системи залежить від двох чинників: раціональності побудови податкової системи і рівня
організації податкової служби держави.
Податкова служба - це сукупність державних органів, які організують і
контролюють надходження податків, податкових і окремих видів неподаткових
платежів.
Формування податкової служби України
розпочалось у 1991 році, що було пов’язане з переходом від системи платежів у
бюджет до системи оподаткування. За умов податкового методу формування доходів
бюджету вкрай необхідна самостійна, чітко організована і міцна державна служба,
яка здійснює контроль у сфері оподаткування. Раніше окремих податкових органів
не існувало. У складі Міністерства фінансів та його підрозділів в областях,
районах, містах виділялись відповідно управління, відділи та інспекції
державних доходів. Вони несли відповідальність за дотриманням чинного порядку
збирання бюджетних доходів і за виконання плану надходжень платежів до бюджету.
У 1991 році при Міністерстві фінансів була
створена Державна податкова інспекція України, а в 1996 році на базі Державної
податкової інспекції України та підрозділів Міністерства внутрішніх справ
України з боротьби з кримінальним приховуванням прибутків від оподаткування
була створена Державна податкова адміністрація України, якій надали статус
центрального органу виконавчої влади.
До системи органів державної податкової служби
належать: Державна податкова
адміністрація України, державні податкові адміністрації в Автономній Республіці
Крим, областях, містах Києві та Севастополі, державні податкові інспекції в
районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах. У складі
органів державної податкової служби функціонують відповідні спеціальні
підрозділи з боротьби з податковими правопорушеннями (далі - податкова міліція)
і підрозділи з питань адміністрування акцизного збору і контролю за
виробництвом та обігом підакцизних товарів.
Державна податкова адміністрація України
залежно від кількості платників податків та інших місцевих умов може утворювати
міжрайонні (на два і більше районів), об'єднані (на місто і район) державні
податкові інспекції та у їх складі відповідні підрозділи податкової міліції.
У Державній податковій адміністрації України
та державних податкових адміністраціях в Автономній Республіці Крим, областях,
містах Києві та Севастополі утворюються колегії, які є дорадчими органами і
розглядають найважливіші напрями діяльності відповідних державних податкових
адміністрацій.
Державну податкову службу України очолює
Голова Державної податкової адміністрації України, якого призначає на посаду та
звільняє з посади Президент України за поданням Прем'єр-міністра України.
Державні податкові адміністрації в Автономній
Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі очолюють голови, які
призначаються на посаду і звільняються з посади Кабінетом Міністрів України за
поданням Голови Державної податкової адміністрації України.
Державні податкові інспекції в районах, містах
(крім міст Києва та Севастополя), районах у містах, міжрайонні та об'єднані
державні податкові інспекції очолюють начальники, які призначаються на посаду і
звільняються з посади Головою Державної податкової адміністрації України за
поданням голів відповідних державних податкових адміністрацій в Автономній
Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Начальники управлінь податкової міліції
призначаються Головою Державної податкової адміністрації України.
Таким чином, податкова служба України має три
рівні:
- Державну податкову адміністрацію України - вища ланка;
- державні податкові адміністрації в Автономній Республіці
Крим, областях, містах Києві та Севастополі - середня ланка;
- державні податкові інспекції в районах, містах (крім міст
Києва та Севастополя), районах у містах, міжрайонні та об`єднані державні
податкові інспекції - базова ланка.
Головними завданнями державної податкової
служби України є:
- здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю
обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових
фондів податків і зборів (обов'язкових платежів), а також неподаткових доходів,
установлених законодавством (далі - податки, інші платежі);
- внесення у встановленому порядку пропозицій щодо вдосконалення податкового
законодавства;
- прийняття у випадках, передбачених законом, нормативно-правових актів і
методичних рекомендацій з питань оподаткування;
- формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників
податків та інших обов'язкових платежів, Єдиного банку даних про платників
податків - юридичних осіб;
- роз'яснення законодавства з питань оподаткування серед платників податків;
-
запобігання злочинам та іншим правопорушенням, віднесеним законом до
компетенції податкової міліції, їх розкриття, припинення, розслідування та
провадження у справах про адміністративні правопорушення.
|