Використання чистого прибутку підприємство
могло здійснювати через попереднє формування цільових грошових фондів або
спрямовуючи кошти безпосередньо на фінансування витрат. Можливий також був
розподіл чистого прибутку частково через попереднє формування цільових фондів,
а частково шляхом безпосереднього фінансування витрат.
Рішення
про проведення санації приймається в таких, головне, ситуаціях:
1.
З ініціативи суб'єкта господарювання, який перебуває в кризі, - коли існує
загроза неплатоспроможності та оголошення його банкрутом у недалекому
майбутньому. Рішення про санацію приймається до звернення кредиторів у
арбітражний суд із позовом щодо оголошення банкрутом даного підприємства
(досудова санація).
2.
Після того, як боржник з власної ініціативи, звернувся до арбітражного суду із
заявою про порушення справи про своє банкрутство (якщо підприємство є фінансове
неспроможним або існує реальна загроза такої неспроможності). Одночасно з
поданням заяви боржник повинен подати до арбітражного суду список кредиторів та
дебіторів, бухгалтерський баланс, іншу інформацію, яка характеризує
фінансово-майновий стан підприємства, а також (на бажання) запропонувати умови
укладання мирової угоди та проведення санації.
Як правило, мінімальна потреба підприємства в
оборотних коштах покривається за рахунок таких власних джерел: статутний
капітал (фонд), відрахування від прибутку у фонди спеціального призначення;
цільове фінансування та цільові надходження (із бюджету, галузевих і
міжгалузевих позабюджетних фондів), приріст сталих пасивів. Підприємства, що
вводяться в дію, формують оборотні кошти за рахунок коштів бюджету, пайових
внесків членів-засновників, внесків іноземних учасників (для спільних
підприємств), надходження від емісії цінних паперів. Ці кошти включаються у
статутний фонд новоствореного підприємства.
У літературі з питань фінансової санації
вказують на два види реакції підприємств на фінансову кризу:
1.
Захисна реакція, яка передбачає різке скорочення витрат, закриття та розпродаж
окремих підрозділів підприємства, скорочення та розпродаж обладнання,
звільнення персоналу, скорочення окремих частин ринкового сегменту, зменшення
відпускних цін та (або) обсягів реалізації продукції.
2.
Наступальна реакція, що передбачає активні дії: модернізація обладнання,
уведення нових технологій, запровадження ефективного маркетингу, підвищення
цін, пошук нових ринків збуту продукції, розробка і впровадження прогресивної
стратегічної концепції контролінгу та управління.
Функціонування оборотних коштів розпочинається
з моменту їх формування і розміщення. Раціональне розміщення як складова
управління оборотним капіталом має певні особливості не лише в різних галузях,
а навіть і на різних підприємствах однієї галузі. Визначальними тут є такі
чинники: вид господарської діяльності, обсяг виробництва; рівень технології та
організації виробництва; термін виробничого циклу; система постачання
необхідних товарно-матеріальних цінностей і реалізації продукції та ін.
Завершується санаційний аудит загальною
оцінкою санаційної спроможності підприємства з наступним прийняттям рішення про
доцільність санації чи ліквідації суб'єкта господарювання та складанням акта
аудиторської перевірки. На підставі даних, одержаних в результаті санаційного
аудиту, розробляються загальні висновки та пропозиції щодо доцільності
ліквідації чи санації підприємства. Якщо виробничий потенціал підприємства
зруйновано, структура балансу незадовільна, ринки збуту продукції втрачено,
стратегії розвитку підприємства бракує, концепція санації недосконала, то
робиться висновок про те, що підприємство є санаційно неспроможним і його
доцільно ліквідувати.
Платіжні
вимоги-доручення -
це комбінований розрахунковий документ, який складається з двох частин. Верхня частина - вимога
підприємства-постачальника до підприємства-покупця сплатити вартість товару,
виконаних робіт, послуг. Нижня частина
- доручення покупця (платника грошових коштів) банку, який його обслуговує,
переказати належну суму коштів з його рахунка на рахунок постачальника. Цей
розрахунковий документ заповнює постачальник (отримувач грошових коштів) і
направляє покупцеві (платнику коштів). Покупець (платник коштів), коли він
згоден оплатити товар (роботи, послуги), заповнює нижню частину цього документа
і направляє його у свій банк (банк, який його обслуговує) для переказу
акцептованої суми на розрахунковий рахунок постачальника. Розрахунки платіжними
вимогами-дорученнями застосовуються переважно в міжміських розрахунках за
відвантажені товарно-матеріальні цінності, виконані роботи, надані послуги, їх
не застосовують стосовно розрахунків претензійного характеру навіть тоді, коли
вони випливають із реальних відносин щодо поставки товарів і надання послуг.
Розрахунки платіжними вимогами-дорученнями можуть бути з акцептом або без
акцепту. Платники мають право повністю відмовитися від акцепту платіжної
вимоги-доручення, коли товари (послуги) не було замовлено; коли товари
відвантажено не на погоджену адресу; коли їх доставлено з порушенням строку;
коли вони недоброякісні, некомплектні; коли не погоджено ціну товару. Часткова
відмова від акцепту платіжної вимоги-доручення можлива тоді, коли поряд із
замовленими відвантажено і якісь додаткові товари; коли документально
встановлено наявність недоброякісної або неукомплектованої частини товарів; у
разі завищення цін, арифметичних помилок у товарно-транспортних документах
тощо.