Платіжні
вимоги-доручення -
це комбінований розрахунковий документ, який складається з двох частин. Верхня частина - вимога
підприємства-постачальника до підприємства-покупця сплатити вартість товару,
виконаних робіт, послуг. Нижня частина
- доручення покупця (платника грошових коштів) банку, який його обслуговує,
переказати належну суму коштів з його рахунка на рахунок постачальника. Цей
розрахунковий документ заповнює постачальник (отримувач грошових коштів) і
направляє покупцеві (платнику коштів). Покупець (платник коштів), коли він
згоден оплатити товар (роботи, послуги), заповнює нижню частину цього документа
і направляє його у свій банк (банк, який його обслуговує) для переказу
акцептованої суми на розрахунковий рахунок постачальника. Розрахунки платіжними
вимогами-дорученнями застосовуються переважно в міжміських розрахунках за
відвантажені товарно-матеріальні цінності, виконані роботи, надані послуги, їх
не застосовують стосовно розрахунків претензійного характеру навіть тоді, коли
вони випливають із реальних відносин щодо поставки товарів і надання послуг.
Розрахунки платіжними вимогами-дорученнями можуть бути з акцептом або без
акцепту. Платники мають право повністю відмовитися від акцепту платіжної
вимоги-доручення, коли товари (послуги) не було замовлено; коли товари
відвантажено не на погоджену адресу; коли їх доставлено з порушенням строку;
коли вони недоброякісні, некомплектні; коли не погоджено ціну товару. Часткова
відмова від акцепту платіжної вимоги-доручення можлива тоді, коли поряд із
замовленими відвантажено і якісь додаткові товари; коли документально
встановлено наявність недоброякісної або неукомплектованої частини товарів; у
разі завищення цін, арифметичних помилок у товарно-транспортних документах
тощо.
Основою
відмови від акцепту може бути також порушення умов контрактів (угод). Про
відмову від акцепту платник зобов'язаний у встановлений строк повідомити банк і
постачальника, зазначивши причини відмови. Відмова від акцепту не приймається
банком, якщо її недостатньо мотивовано або мотиви суперечать законодавству чи
інструкціям банку.
Позитивні
її якості полягають у такому: вона більше відповідає фінансовим та
господарським інтересам постачальників і покупців; зміцнює договірні відносини
в господарстві; прискорює оформлення розрахункових документів; платіж
здійснюється за згодою платника після попередньої перевірки розрахункових і
товарно-транспортних документів постачальника.
|