Податки є необхідною ланкою економічних
відносин в суспільстві з моменту виникнення держави. Податкова система –
основа фінансово-кредитного механізму державного регулювання та один із
найважливіших важелів впливу на економіку. В Україні конституційно закріплено
обов'язок сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених
законом, та визначено, що система оподаткування встановлюється виключно шляхом
прийняття відповідних законів.
В процесі реформування податкової
системи України чинні норми та положення, що регулюють процес оподаткування,
необхідно переробити у відповідності до обраних пріоритетів та напрямків
розвитку податкової системи, привести їх до впорядкованої, єдиної, логічно
узгодженої системи.
Система
податків та зборів України – це
сукупність передбачених податковим законодавством України загальнодержавних та
місцевих податків та зборів, принципів, форм і методів їх встановлення, зміни,
скасування, обчислення та сплати. Система податків та зборів в Україні
встановлюється виключно Податковим кодексом України.
Механізм
оподаткування доходів фізичних осіб повинен стати прозорим, порядок нарахування
простим і зрозумілім для всіх платників податку, адже цей податок торкається
майже всіх верств населення. Особливістю запровадження цього податку має стати
перенесення основного навантаження по сплаті податку на тих фізичних осіб, які
мають високий рівень доходу, що дозволить мінімізувати податковий тиск на
малозабезпечений прошарок населення України.
Податок
на прибуток повинен виконувати регулюючу функцію та спонукати до зростання
ділової активності суб'єктів підприємництва. При оподаткуванні прибутку
застосовуватиметься принцип, за яким для визначення оподатковуваного прибутку платник
податку вправі зменшувати дохід на суму податкових вирахувань, до яких можуть
бути віднесені всі витрати платника податку, пов'язані із здійсненням його
господарської діяльності, за винятком встановленого переліку витрат, які не
підлягають вирахуванню.
Податок
на додану вартість є одним із основних податків, який забезпечує значні
бюджетні надходження. Особливістю цього податку є простота стягнення та
унеможливлення ухилення від сплати. Цей податок відповідає тенденціям розвитку
податкових систем розвинених країн світу. Але, в ситуації, що склалася на
сьогодні, порядку оподаткування доданої вартості притаманні певні недоліки,
зокрема однією із існуючих вад є неможливість реального відшкодування з бюджету
суми надлишку податкового кредиту над податковими зобов'язаннями. Іншим
недоліком існуючого механізму сплати цього податку є неможливість відшкодування
платнику податку суми податкового кредиту, яка виникає при імпорті товарів на
територію України, у разі, якщо у імпортера існує надлишок податкового кредиту
над сумою податкових зобов'язань у звітному періоді. Важливим елементом
запроваджуваного порядку нарахування та сплати податку на додану вартість є
подолання наведених негативних наслідків його застосування.
Акцизний
податок – це непрямий податок
на окремі види товарів, який включається до ціни таких товарів. Цей податок
повинен виконувати своє головне завдання – оподаткування реалізації
надприбуткових або шкідливих груп товарів, причому розподіл на групи дозволить
спростити систему нарахування. Крім того виділення цих груп є відображенням
традицій, що склалися на світовому ринку та сприятиме інтеграції в нього
України.
Збір до
Державного соціального фонду об'єднує відрахування в державні позабюджетні
фонди: Пенсійний фонд, Фонд соціального страхування, Фонд обов'язкового
соціального страхування на випадок безробіття. Замість трьох відрахувань
вводиться один збір, який сплачується за єдиними правилами та у єдині терміни.
Платниками
Державного мита визначатимуться фізичні та юридичні особи. Мито справляється за
вчинення дій в інтересах осіб на території України та за видачу документів, що
мають юридичне значення, уповноваженими на те органами та особами.
Цей
збір в основному виконує регулюючу функцію – взагалі його введення направлено
на забезпечення захисту Державної символіки України та попередження зловживань
з її використанням. Сплата цього податку не буде залежати від фінансових
можливостей виробників продукції та інших суб'єктів господарювання.