Баланс — це звіт про фінансовий стан підприємства, який
відображає на певну дату його активи, зобов'язання і власний капітал. Можна
виділити такі особливості складання балансу.
Фінансова
звітність підприємства включає: баланс, звіт про фінансові результати, звіт про
рух грошових коштів, звіт про власний капітал та примітки до звітів. Для
суб'єктів малого підприємництва і представництв суб'єктів господарської
діяльності національними Положеннями (стандартами) встановлюється скорочена за
показниками фінансова звітність у складі балансу і звіту про фінансові
результати.
Підприємство
складає квартальну та річну фінансову звітність, яку подає користувачам
відповідно до чинного законодавства. Найбільшим за обсягом й інформативністю є
річний звіт у складі: балансу, звіту про фінансові результати, звіту про рух
грошових коштів, звіту про власний капітал та приміток до звіту. Підготовка та
складання річного фінансового звіту має свої етапи, що зумовлено тривалістю
облікового періоду і складністю виконуваних робіт.
З метою
впорядкування складання звітності її класифікують за такими найбільш поширеними
ознаками: змістом і джерелами формування, терміном подання, ступенем
узагальнення, обсягом, періодичністю подання, охопленням видів діяльності,
поширенням на галузі народного господарства, характером спрямування і
використання, ступенем використання обчислювальної техніки.
Бухгалтерський
облік — це процес виявлення,
вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі
інформації про діяльність підприємства користувачам для прийняття рішень.
Форма
бухгалтерського обліку — це
певна система регістрів бухгалтерського обліку, порядку і способу реєстрації та
узагальнення інформації в них з дотриманням єдиних засад бухгалтерського
обліку.
При
заповнені облікових регістрів можливі помилки. Помилки виникають з різних
причин: внаслідок втоми, недбалості працівника, несправності облікового
пристрою або комп'ютера. Однак у тексті та цифрових даних первинних документів,
облікових регістрів і звітів підчищення й необумовлені виправлення не
дозволяються. А в документах, якими оформлено касові, банківські операції та
операції з цінними паперами, виправлення не допускаються, документ оформляють заново.
Записи
господарських операцій у регістрах називаються обліковою реєстрацією.
Відповідно до статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та
фінансову звітність в Україні" обліково-економічна інформація, що
міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на
рахунках бухгалтерського обліку шляхом занесення методом подвійного запису до
регістрів синтетичного й аналітичного обліку з використанням типової
кореспонденції рахунків.
Обліковий
регістр — це спеціальна
таблиця, призначена для відображення документально оформлених господарських
операцій У системі рахунків, накопичення та зберігання облікової інформації.
В
економічному розвитку України досить значна роль належала козацтву, яке виникло
наприкінці XV ст. Торгівля та фінанси Запорізької Січі зумовлені особливостями
ведення господарства, способом життя та суспільного ладу.