Психологічна
культура - це комплекс
розвинутих спеціальних потреб, здібностей і вмінь людини. Психологічна культура
проявляється в самоорганізації і саморегуляції будь-якої життєдіяльності
людини, різноманітних видах її базових прагнень і тенденцій, в ставленні
особистості до себе, до людей, до живої і неживої природи, до світу в цілому.
Психологічна
культура - це складова
базової культури особистості як системної характеристики людини, яка дозволяє
їй ефективно самовизначитися і самореалізуватися в житті, а також сприяє
успішній соціальній адаптації і саморозвитку.
Е.А.Климов
упроваджує поняття психологічної грамотності, як певний рівень психологічної
культури, і виділяє в ній такі складові: психологічну спрямованість мислення;
інтерес до сторонньої людини; володіння елементами психологічного пізнання.
Е.А.Климов підкреслює важливість того, щоб психологічна спрямованість розуму
поєднувалась у людини з культивуванням в собі високого рівня терпимості до
індивідуальної неповторності інших людей.
В.М.Аллахвердов,
досліджуючи „психологічну проникливість" як певну складову психологічної
культури, зауважує, що відсутність психологічної проникливості це відсутність
ефективного інструменту в побудові поведінки людини.
Також
вчений відзначає, що „психологічна некультурність" людей, яка нерідко
зустрічається, проявляється звичайно не у вигляді поганих манер і
неерудованості, а як не володіння особливим культурним кодом, який забезпечує
адекватну інтерпретацію процесу психологічної взаємодії, а також не володіння
культурними моделями поведінки, закріпленими в різноманітних формах спілкування
і способах комунікації.
Психологічна культура включає в
себе як освіченість (навченість і вихованість) в області
психології, так і основні параметри розвитку особи. Це відповідає початковому
розумінню терміну „культура ", прийнятому ще в Стародавній Греції. До того
ж, психологічна культура особи не може розглядатись поза контексту тої
культури, в якій людина виросла, живе. Вона містить в собі риси як
загальнолюдської, так і національної, соціально-стратової культури,
„вичерпуючи" її надбання в просторі і часі.
Культурні норми людини
пов"язані з нормативністю соціальної поведінки, її рольовими функціями,
соціальними сподіваннями і т.д.
Психологічні знання як результат
процесу пізнання людьми самих себе, інших і як результат розвитку науки, які
виражені в уявленнях, поняттях, теоріях, можуть бути як науковими, так і
життєвими, повсякденними, як практичними, так і теоретичними.
Складові психологічної культури
особистості:
1.Психологічна грамотність.
2.Психологічна компетентність.
3.Ціннісно-змістовий компонент.
4.Рефлексія.
5.Культуротворчість.
Психологічна грамотність
означає оволодіння психологічними знаннями, вміннями, символами, правилами і
нормативами в сфері спілкування, поведінки, психічної діяльності і т.д.
Компетентність - це особливий тип організації
предметно-специфічних знань, який дозволяє приймати ефективні рішення у
відповідній області діяльності.
Основна відмінність психологічної
грамотності від компетентності полягає в тому, що грамотна людина знає, розуміє
(наприклад, як вести себе, як спілкуватися в тій чи іншій ситуації), а
компетентна реально і ефективно може використати знання у вирішенні тих чи
інших проблем.
Ціннісно-змістовий компонент
психологічної культури особистості являє собою сукупність особистісно значущих
і особистісно цінних прагнень, ідеалів, переконань, поглядів, позицій,
відношень, вірувань в області психіки людини, його діяльності, взаємовідносин з
оточуючими і т.д.
Рефлексія
- це відслідковування мети, процесів і
результатів своєї діяльності по присвоєнню психологічної культури, а також
усвідомлення тих власних внутрішніх змін, які відбуваються.
Культуротворчість
означає, що людина вже в дитячому віці є не тільки творінням культури, але й її
творцем. Об"єктом психологічної творчості можуть виступати образи і цілі,
символи і поняття, вчинки і відносини, цінності і переконання. В процесі
творчого пошуку дитина робить для себе відкриття, хай і невеликі, і області
людинопізнання.
|