Поняття «особистість» широко використовується як у різних суспільних науках,
так і в повсякденному житті. Коли характеризують якусь людину, то говорять про
неї або як про особистість, або як про індивіда, або як про індивідуальність. У
психології ці поняття розрізняються. Вихіднім є поняття «людина». Людина - це
насамперед біологічна істота, яка наділена на відміну від інших тварин
свідомістю й мовою, здатністю працювати, оцінювати навколишній світ і активно
його перетворювати. З іншого боку, людина - істота соціальна. Це найсуттєвіша
ознака людини, оскільки суспільне життя і відносини, колективна трудова
діяльність змінили і підкорили собі її природну індивідуальність. Конкретну
людину з усіма її характерними ознаками позначають поняттям «індивід».
Поняття «особистість» більш вузьке ніж поняття
«людина». Коли ми говоримо про особистість, ми виходимо з суспільної сутності і
соціальних функцій індивіда. Особистість - системна соціальна характеристика
індивіда, що формує предметну діяльність та спілкування і зумовлює причетність до
суспільних відносин.
При
цьому виникає питання: якщо особистість є ознакою індивіда, то чи будь-який
індивід має цю ознаку? Річ у тім, що особистість - це ознака свідомого
індивіда, який займає певну позицію у суспільстві і виконує певні соціальні
ролі. Індивід, який народжений з глибокими відхиленнями у психіці, або той, що
виріс поза людським оточенням, не зможе стати особистістю. Але це дуже рідкісні
випадки. Набагато частіше трапляються, випадки, коли в людини недостатньо чітко
сформована позиція особистості - стала система її ставлень до тих чи інших
характеристик дійсності, яка виявляється у певній поведінці й вчинках.
Неповторність, оригінальність особистості,
сукупність тільки їй притаманних своєрідних особливостей складають
індивідуальність людини, яка в одних має дуже яскраву палітру, в інших -
малопомітна. Вона може проявлятися в одній або одночасно у декількох сферах
людської психіки. Задоволення людини наслідками своєї праці, становищем у
суспільстві, взаємовідносинами з іншими людьми значною мірою пов'язане з
можливістю розвитку і реалізації індивідуальних рис характеру. Цим пояснюється
необхідність детального вивчення індивідуальних якостей особистості в
педагогіці, управлінні та інших галузях.
Багатство індивіда як особистості зумовлене
сукупністю її зв'язків з іншими членами суспільства, її активною життєвою
позицією. Особистість у суспільстві перебуває під постійним впливом багатьох
факторів: економічних, політичних, культурних, національних тощо. При цьому
вона водночас виступає як об'єкт і як суб'єкт суспільних відносин. Наприклад, у
сфері економічних, трудових відносин, що склалися в процесі виробництва
продукції, особистість може проявити себе пасивним виконавцем або ініціативним
і самостійним працівником, орієнтованим на творче вирішення виробничих і
управлінських завдань.
На активність життєвої позиції людини
впливають політичні відносини: наскільки вільно вона може реалізувати свої
політичні права, брати участь у виборчих кампаніях, відкрито обговорювати
проблеми суспільного життя.
За впливом на процес суспільного розвитку
особистість політичного або іншого суспільного діяча може бути історично
прогресивною, тобто сприяти позитивним перетворенням у суспільстві, або
історично регресивною, тобто стримувати природний розвиток суспільства.
Особистість перебуває також під впливом
культурних відносин. Переважаючі в суспільстві культурні норми та цінності
через систему установ освіти і засоби масової інформації впливають на
формування психіки особистості, її світогляду та соціальних установок. При
цьому особистість у своїй практичній діяльності може або спиратися тільки на
систему сталих норм та цінностей або послідовно провадити в життя нові
прогресивні ідеї.
На психіку особистості впливає і психологія
тієї соціальної групи, до якої вона належить: сім'я, навчальний або виробничий
колектив тощо. Позитивний або негативний досвід, взаємовідносини з іншими
членами соціальної групи формують відповідну систему внутрішніх установок
особистості: щодо суспільства, праці, людей, власних якостей. Водночас,
особистість, як свідомий індивід, вибирає при цьому той чи інший спосіб життя.
|