Податок
з доходів фізичних осіб стягується безпосередньо з доходів громадян. В
економічно розвинутих країнах від відіграє суттєву роль у формуванні доходів
бюджету. В Україні відсоткова вага цього податку в обсязі доходів була не
досить значна (10% від суми податкових надходжень у 1994 році), що було
наслідком відповідних пропорцій розподілу ВВП на фонд заробітної плати і
прибуток. В останні роки бюджетне значення податку з доходів фізичних осіб в
нашій державі постійно зростає, в той час як податку на прибуток підприємств –
знижується. Так, в 2001 році податок на доходи фізичних осіб становив 23,6% від
суми податкових надходжень, в той час як податок на прибуток – 22,6%.
До переваг цього податку відносять його
соціальну справедливість, оскільки він ставить рівень оподаткування в пряму
залежність від обсягу доходу платників. Крім того, за допомогою прогресивних
ставок і пільг в оподаткуванні можна зменшувати податковий тягар для
малозабезпечених верств населення і посилювати для осіб з високими доходами. З фіскальної
точки зору цей податок є нестабільним джерелом формування доходів бюджету,
оскільки циклічні коливання економіки істотно впливають на базу оподаткування
цим податком – доходи фізичних осіб. Крім того, розподіл податкових надходжень
є нерівномірним по різних регіонах і залежить від розвитку промислового
виробництва. Недоліком цього податку є також значні можливості для платників в
заниженні оподатковуваного доходу і в ухиленні від сплати податку. Особливо це
стосується оподаткування доходів від підприємницької діяльності.
З точки зору регулюючого впливу на
макроекономіку, податок з доходів фізичних осіб відносять до одного з
найефективніших «вбудованих стабілізаторів» економічного циклу, оскільки база
оподаткування гнучко реагує на економічні підйоми та спади, а прогресивна шкала
оподаткування підсилює ефект. Крім того, за допомогою цього податку можна
впливати на загальні обсяги споживання.
З 1992 і до 2004 року в Україні діяв Декрет
Кабінету Міністрів, який регламентував стягнення прибуткового податку з
громадян (попередня назва податку з доходів фізичних осіб). В 2003 році був
прийнятий новий закон щодо оподаткування доходів фізичних осіб, який вніс
значні зміни в порядок нарахування і стягнення цього податку.
Зміна ставок прибуткового податку в Україні з
1991 року відбувалась досить часто - іноді по кілька разів на рік. Це було
обумовлено як об’єктивними ( з розвитком ринкових відносин змінюються форми
одержання доходу), так і суб’єктивними чинниками ( насамперед політичними -
намаганням за допомогою прогресії вирівняти доходи малозабезпечених і
високозабезпечених верств населення). Для прикладу, в 1993 році ставки мінялись
тричі. Причому з 1 грудня 1993 року по 1 жовтня 1994 року існувала
найжорстокіша шкала оподаткування - максимальна ставка дорівнювала 90%. Але не
дивлячись на збільшення ставок майже удвічі, доходи бюджету від прибуткового
податку з громадян в цей період не збільшились, а зменшились - внаслідок
ухилення від сплати по таких необґрунтованих з економічної точки зору ставках.
Досить довго ( до 2004 року) в Україні застосовувалась прогресивна шкала
оподаткування, з мінімальною ставкою 10% та максимальною – 40%. Розмір ставки
залежав від обсягу оподатковуваного доходу. З 2004 року застосовуються
пропорційні ставки, які не залежать від обсягу оподатковуваного доходу, а лише
від виду доходу та статусу (резидент чи нерезидент) платника.
|