Земля є
одним з найстаріших в історії об’єктом оподаткування. І хоч зараз плата за
землю не має суттєвого бюджетного значення, існування цього податку зумовлено
цілим рядом чинників. З фіскальної точки зору надходження від плати за землю
мають стабільний характер, від цього податку майже неможливо ухилитись,
оскільки неможливо сховати земельну ділянку. Крім того, вона як об’єкт
оподаткування піддається чіткому обліку. З соціальної точки зору плата за землю
виступає досить справедливою формою оподаткування, оскільки більше податку
сплачує той, хто має більшу кількість землі і кращої якості. З точки зору
економічної ефективності вона також має деякі переваги : з одного боку -
стимулює ефективне використання землі, а з другого боку, при встановленні
диференційованих ставок з залежності від регіону може сприяти більш
рівномірному розміщенню продуктивних сил на території країни.
До недоліків цього податку слід віднести те,
що надходження від нього є негнучкими, тобто його сума не залежить від доходів,
які отримують платники. Це, в свою чергу, при збільшенні загального обсягу
доходів в країні залишає бюджет без додаткових надходжень. В умовах кризового
падіння виробництва він може спричинити банкрутство платників, які переживають
тяжкі часи. Крім того, стягнення цього податку вимагає досить кропіткої роботи
по оцінці земельних ресурсів країни.
Плату за землю в Україні було введено з метою
раціонального використання та охорони земель, вирівнювання соціально-економічних
умов господарювання на землях різної якості, фінансування витрат на ведення
земельного кадастру, тощо. Передбачалось, що надходження плати за землю будуть
використовуватись за цільовим призначенням. Але в умовах фінансової кризи плата
за землю використовується лише як одна з форм поповнення загального обсягу
доходів бюджету.
|