На
середню ланку покладається організація податкової роботи в Автономній
Республіці Крим, області чи містах Києві та Севастополі. Це головна ланка
консультаційної роботи, яка потребує висококваліфікованих фахівців, добре
обізнаних із податковим законодавством. В окремих випадках податкові
адміністрації цього рівня можуть безпосередньо вести податкову роботу щодо
незначного кола платників, які перебувають на обліку в цих адміністраціях. Стосовно
до даних платників державні податкові адміністрації областей і міст з районним
поділом виконують ті ж самі функції, що й інспекції низової ланки.
Структура податкових адміністрацій середньої
ланки в цілому подібна до структури Державної податкової адміністрації України,
за винятком підрозділів, які займаються законодавчою та методичною роботою.
На низову ланку покладається безпосереднє
ведення податкової роботи. Державні податкові інспекції в районах, містах,
районах у містах, міжрайонні та об`єднані державні податкові інспекції
виконують такі функції:
1) здійснюють контроль за додержанням
законодавства про податки, інші платежі;
2) забезпечують облік платників податків,
правильність обчислення і своєчасність надходження цих податків, а також здійснюють
реєстрацію фізичних осіб - платників податків;
3) контролюють своєчасність подання платниками
податків податкових декларацій та розрахунків, а також перевіряють
достовірність цих документів щодо правильності визначення об'єктів
оподаткування і обчислення податків, інших платежів;
4) здійснюють у межах своїх повноважень
контроль за законністю валютних операцій, додержанням установленого порядку
розрахунків із споживачами, за наявністю свідоцтв про державну реєстрацію
суб'єктів підприємницької діяльності та спеціальних дозволів на здійснення
деяких видів підприємницької діяльності;
5) забезпечують застосування фінансових
санкцій і адміністративних штрафів за порушення податкового законодавства;
6) аналізують причини і оцінюють дані про
факти порушень податкового законодавства;
7) проводять перевірки фактів приховування і
заниження сум податків, інших платежів;
8) передають відповідним правоохоронним
органам матеріали за фактами правопорушень, за які передбачено кримінальну
відповідальність, якщо їх розслідування не належить до компетенції податкової
міліції;
9) подають до судів і арбітражних судів позови
про визнання угод недійсними і стягнення в доход держави коштів, одержаних ними
за такими угодами;
10) проводять роботу, пов'язану з виявленням,
обліком, оцінкою та реалізацією у встановленому законом порядку безхазяйного
майна, майна, що перейшло за правом успадкування до держави, скарбів і
конфіскованого майна;
11) контролюють дотримання виконавчими
комітетами сільських і селищних рад порядку прийняття і обліку податків, інших
платежів від платників податків, своєчасність і повноту перерахування цих сум
до бюджету;
12) розглядають звернення громадян,
підприємств, установ і організацій з питань оподаткування та, в межах своїх
повноважень, з питань валютного контролю, а також скарги на дії посадових осіб
державних податкових інспекцій;
13) подають відповідним фінансовим органам та
органам Державного казначейства України звіт про надходження податків, інших
платежів;
14) здійснюють контроль за наявністю марок
акцизного збору на пляшках алкогольних напоїв і на пачках тютюнових виробів під
час їх транспортування, зберігання і реалізації;
15) роз'яснюють через засоби масової
інформації порядок застосування законодавчих та інших нормативно-правових актів
про податки, інші платежі;
16) виконують функції, пов'язані із
здійсненням відповідними підрозділами податкової міліції її повноважень.
17) здійснюють контроль за дотриманням
максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби.
Структурна побудова податкових інспекцій
базового рівня відображає їх основну функцію – ведення податкової роботи.
Відповідно до вищевказаних функцій можна виділити кілька основних блоків, в
яких концентрується виконання певної функції. Так, на функціональний блок
контрольної роботи покладається контроль за своєчасністю подання платниками
податків податкових декларації, за правильністю обчислення податків, контроль
за валютними операціями тощо.
Функціональний блок обліку та прогнозування
займається питаннями обліку як платників, так і податкових надходжень,
контролює своєчасність надходження податків та фінансових санкцій, забезпечує
примусове стягнення відповідних платежів. Крім того, в межах цього блоку
прогнозуються відповідні податкові надходження у майбутніх періодах та подаються
відповідним органам звіти щодо податкових надходжень.
У самостійний функціональний блок виділено
податкову міліцію. Тут вирішуються питання щодо виявлення і припинення порушень
податкового законодавства, безпеки діяльності податкових інспекцій, проводиться
оперативно-слідча робота.
Блок, що об’єднує забезпечуючі служби,
займається проблемами правового, інформаційного та матеріально-технічного
забезпечення податкових інспекцій тощо.
|