Внутрішнє
середовище маркетингу - це
такі її елементи, які безпосередньо пов'язані з діяльністю даної фірми і
контролюються нею.
Внутрішнє
середовище, яку підприємство може контролювати, складається з діючої системи
управління, способів і методів отримання інформації про ринок, планування і
контролю діяльності, а також її організації, з елементів маркетингу: товару,
ціни, умов і місця продажу , стимулювання. За допомогою факторів внутрішнього
середовища підприємство пристосовується до змін середовища зовнішньої.
Складові
елементи внутрішнього середовища:
·
структура маркетингу (товар, збут, просування, ціна) або маркетингова суміш;
·
цільовий ринок;
· форма
власності компанії;
· характер устаткування;
·
професійно-кваліфікаційний склад працівників;
·
територіальне базування компанії та область її діяльності;
· цілі
компанії;
· культура компанії.
Вплив
на внутрішнє середовище надає вище керівництво підприємства, служба маркетингу
та інші служби підприємства. Найбільше значення мають рішення вищого
керівництва, що визначають цілі підприємства, його загальні стратегічні
установки і поточну політику. Керуючі по маркетингу повинні приймати рішення,
які не суперечать планам вищого керівництва. Служба маркетингу повинна
працювати в тісній співпраці з підрозділами підприємства.
Фінансова
служба вирішує проблеми наявності і використання грошових коштів.
Служба
матеріально-технічного постачання піклується про постачання деталей і вузлів
для виробництва, відділ досліджень і розробок відповідає за створення безпечних
і привабливих товарів.
Виробнича
служба несе відповідальність за організацію виробництва і випуск продукції.
Бухгалтерія стежить за доходами і витратами. Діяльність усіх підрозділів так чи
інакше впливає на плани і дії маркетингу, тобто всі вони мають злагоджено
працювати, щоб забезпечити отримання клієнтами товару, що має високу споживчу
цінність.
Зовнішнє
середовище маркетингу
включає в себе неконтрольовані фірмою елементи.
Фактори
зовнішнього середовища поділяють на дві групи: мікросередовище і
макросередовище.
Мікросередовище
становлять:
1.
Постачальники - це підприємства, фірми, окремі особи, які забезпечують
підприємство та його конкурентів матеріальними ресурсами, необхідними для
конкретних товарів або послуг.
2.
Маркетингові посередники - це підприємства, що забезпечують просування, збут і
розповсюдження товарів серед клієнтів.
3.
Потенційні споживачі - окремі індивідууми і домашні господарства,
підприємства-виробники, проміжні продавці, державні установи, закордонні
клієнти та ін. Кожен з них пред'являє цілком певні вимоги до товарів, цінами,
сервісу і т.д.
4.
Посередники - це особи та організації, які забезпечують просування товарів і
послуг підприємства на ринок. До них можна віднести оптових і роздрібних
торговців, агентів і брокерів, рекламні агентства, транспортні організації.
5.
Клієнти - підприємство може виступати на п'яти типах клієнтурних ринків.
-
Споживчий ринок (роздрібний) - представлений окремими особами, які купують
товари і послуги для особистого споживання
- Ринок
виробників (оптовий) - організації та підприємства, які купують товари і
послуги для подальшого їх використання в процесі виробництва
- Ринок
проміжних продавців - організації-посередники купують товари і послуги, для
подальшого їх перепродажу з метою отримання прибутку
- Ринок
державних установ - державні організації набувають товари і послуги для
направлення їх у сферу комунальних послуг.
-
Міжнародний ринок - може бути як оптовим так і роздрібним, він об'єднує всіх
потенційних споживачів товарів і послуг, які знаходяться за межами країни.
6.
Конкуренти – це один з найважливищіх факторів прямої дії, вплив якого неможливо
заперечувати, якщо не задовольняти потреби споживачів так же ефективно, як це
роблять конкуренти, то підприємство довго не протримається
7.
Контактна аудиторія - будь-яка група, яка представляє реальний чи потенційний
інтерес до підприємства або впливає на його здатність досягати поставлених
цілей.
Макросередовище
складається з шести основних
факторив:
Демографічний
фактор. Для маркетингу
демографічний фактор представляє великий інтерес, оскільки ринки складаються з
людей. Складається таблиця ринків у різних районах і визначається приблизна
чисельність населення та його структура.
Економічні фактор. Діячі ринку
повинні звертати увагу на характер розподілу доходів з урахуванням
географічного розташування.
Природні фактор включають:
- дефіцит деяких видів сировини (руйнування
озонового шару, вирубки, виснаження невосполняемих ресурсів - нафти і т.д.);
- зростання забруднення середовища;
- рішуче втручання держави в регулювання
природних ресурсів.
Науково - технічні фактори включають:
- прискорення науково - технічного прогресу;
- поява безмежних можливостей у створенні
нових товарів, біотехнологій, робототехніки тощо;
- жорсткість держконтролю за якістю та
безпекою товару.
Політико-правові фактори представлені:
- законодавством з регулювання підприємницької
діяльності;
- зростанням числа груп по захисту інтересів
громадськості.
Культурні фактори визначаються:
- прихильністю до культурних традицій;
- субкультурою в рамках єдиної культури;
- тимчасовими змінами вторинних культурних
цінностей (зачіски, мода);
- ставленням людей до самих себе -
прихильністю до певних товарах;
- ставленням людей до суспільства, природи, до
світобудови (культові інтереси).
При
проведенні маркетингових досліджень всі фактори мікро і макросередовища
необхідно враховувати.
|