Методи оцінки реальних інвестиційних проектів
Існує
кілька способів, щоб визначити, які саме проекти приносять гроші, задовольняють
потреби споживачів на конкуруючих ринках. Візьмемо за основу твердження, що
метою підприємства є створення позитивного грошового потоку за умови, коли
продажна вартість виробленої продукції більша за вартість витрат на
виробництво. Також вважається, що максимальна суспільна вигода досягається у
тому разі, коли підприємства намагаються якомога повніше задовольнити бажання споживача,
ніж «потреби» суспільства, що диктуються урядом.
Розглянемо
найуживаніші методи для оцінки капітальних проектів:
- чиста теперішня вартість;
- внутрішня норма дохідності;
- рентабельність;
- період окупності;
- дисконтований період окупності;
- дохідність (прибутковість) залученого капіталу;
- дохідність на акцію.
Теорія
фінансового менеджменту стверджує, що метою фірми є створити стільки багатства,
скільки можливо. Багатство утворюється тоді,
коли ринкова вартість виробленої продукції (товару) перевищує вартість
ресурсів, витрачених на його виробництво. В оцінці капітальних проектів
необхідно користуватися правилом чистої теперішньої вартості, яке стверджує, що
проект є прийнятним, якщо теперішня вартість очікуваних додаткових грошових
потоків перевищує теперішню вартість прогнозованих негативних грошових потоків.
Вивчення поведінки керівників свідчить, що вони переслідують цілі, пов’язані з
обсягами продажу, часткою на ринку, кількістю працівників, зростанням активів,
дохідністю залученого капіталу, збільшенням дохідності акцій та задоволенням
власних амбіцій. Проте фундаментальним завданням виробничого або торговельного
підприємства є: створення багатства (благ); виробництво товарів і надання
послуг, що споживаються, які коштують більше, ніж заплачено за їх виробництво;
управління проектами, що коштують більше, ніж на них витрачено; створення
позитивного грошового потоку; заробляння грошей шляхом задоволення потреб
споживачів на конкурентних ринках. Менеджери створюють багатство, забезпечуючи
перевагу ринкової ціни продукції над вартістю витрат. Гроші надходять від
споживачів і спрямовуються на оплату постачальникам, зарплату, розрахунки за
послуги і капітальними статтями. Всі проекти можуть бути оцінені шляхом
визначення чистих грошових потоків, що виникають на фірмі, з використанням
правила чистої теперішньої вартості після того, як будуть враховані ризик і
розподіл у часі грошових потоків, пов’язаних з проектом.
|