Фінансове планування інвестицій
Існує
три основних документи, що дозволяють планувати, аналізувати і контролювати
інвестиційний проект — Звіт про прибутки та збитки, Баланс та План грошових
потоків. Дані у кожній зі статей доходів та витрат зазначених документів
повинні бути представлені в єдиній валюті.
Звіт
про прибутки та збитки
Звіт
про прибутки та збитки відображає операційну діяльність підприємства (процес
виробництва та збуту продукції або послуг) за певні періоди часу (місяць,
квартал, рік). Зі Звіту про прибутки і збитки інвестор може визначити
прибутковість підприємства, що реалізує проект. Звіт про прибутки та збитки
також використовується для розрахунку ряду податків.
Формування
Звіту про прибутки та збитки здійснюється відповідно
до загальноприйнятих принципів бухгалтерського обліку — GAAP.
Для
побудови таблиці «Звіт про прибутки та збитки» потрібні такі дані:
З плану
продажу — виручка від реалізації продукції та послуг, втрати від продажу по
роках. При цьому в таблиці відображається сумарна величина обсягу продажу у
вартісному виразі, що являє собою суму контрактних продаж у даний період часу:
продаж за фактом, продаж у кредит, а також сума продажу з авансовими платежами
у попередні періоди за продукцію, яка була поставлена замовникам у поточний
період часу.
З плану
витрат — сума змінних витрат з урахуванням плану виробництва за розрахунковий
період часу (місяць, квартал, рік).
З плану
витрат — сума загальних (операційних, торгово-адміністративних) витрат за
розрахунковий період. При цьому необхідно пам’ятати, що Звіт про прибутки та
збитки включає амортизаційні відрахування і нараховані відсотки по кредитах.
Існує
лише два способи підвищення ефективності діяльності підприємства: продавати
дорожче і більше та більше і/або дешевше виробляти. Це досить просте правило є
найважливішим у процесі аналізу та управління проектом.
Які б
дії не здійснювало керівництво підприємства по підвищенню ефективності його
діяльності, врешті-решт це буде виконання однієї з наведених вище умов.
Розглянемо
приклад аналізу Звіту про прибутки та збитки за трьома варіантами проекту.
За
наявності кількох варіантів, що відображають ймовірнісні прогнози доходів і
витрат, зміни у будь-якому рядку таблиці неминуче зумовлять зміни в останньому
рядку, незважаючи на те, чи це буде збільшення обсягу продажу, чи скорочення
витрат.
Підприємство
з низьким валовим доходом, як правило, має нижчі витрати. Інакше кажучи, у
процесі планування ми повинні вирішити
головне завдання — отримати дохід, який покриє всі наші витрати, а також
принесе прибуток. Наприклад, якщо продукція виробляється з нижчими витратами,
ніж у конкурентів, то існує можливість збільшити торговельні витрати на
просування продукції на ринок або знизити ціни, що позитивно вплине на обсяг
продажу.
Баланс
Баланс,
на відміну від Звіту про прибутки та збитки, відображає фінансовий стан
підприємства не за визначений період часу (місяць, квартал, рік), а на певний
момент, наприклад 31 грудня 1999 р. Баланс показує, наскільки стійким є
фінансове становище (платоспроможність і ліквідність) підприємства, що реалізує
проект у конкретний момент.
Баланс складається з двох частин: актив (ліворуч) та
пасив (праворуч), сумарні значення яких завжди повинні бути рівні між собою.
Актив
являє собою перелік того, що має підприємство у власності. Пасив показує, кому
і скільки підприємство винне. Інакше кажучи, ця рівність означає, що те, чим
володіє підприємство, воно винне або кредиторам, або його володарям. Формування
балансу також здійснюється згідно з правилами GAAP.
Для
того, щоб оцінити реальну ліквідність підприємства, необхідно знати структуру
його активів, їх реальну ринкову вартість і те, як швидко ці активи можуть бути
переведені у гроші, ліквідність яких вважається стовідсотковою. Як правило, до
активів, що мають низьку ліквідність, належать нематеріальні активи. Загалом
фінансовий стан підприємства «А» можна назвати непоганим. На користь цього в
першу чергу свідчить досить велика сума грошей на рахунку (обігових коштів),
достатня, щоб оплатити короткострокову позичку, термін погашення якої може
наступити у будь-який момент.
Використовуючи
тільки два фінансових документи — Звіт про прибутки та збитки та Баланс —
можливо розрахувати показники ефективності діяльності підприємства, що найбільш
часто використовуються на практиці: прибутковість, платоспроможність і
ліквідність.
План
грошових потоків
Кеш-фло
перекладається дослівно як «потік готівки», або «грошовий потік». У процесі
опису Плану грошових потоків і методів інвестиційного аналізу вираз «кеш-фло»
може вживатися для визначення поточного залишку грошових коштів на
розрахунковому рахунку підприємства. Цей залишок формується за рахунок припливу
грошових коштів (доходів від реалізації продукції і послуг, амортизаційних
відрахувань, доходів від реалізації активів підприємства, внесків у статутний
фонд та позичок) та відтоку грошових коштів (витрати на виробництво продукції
та послуг, загальні витрати підприємства, витрати на інвестування, витрати на
обслуговування та погашення позичок, виплати дивідендів, податкові та інші
виплати). Усі надходження та платежі відображаються у Плані грошових потоків у періоди,
що відповідають фактичним датам здійснення цих платежів з урахуванням часу
затримки платежів за поставки матеріалів і комплектуючих виробів, умов
реалізації продукції (у кредит, авансовим платежем), а також умов формування
виробничих запасів. Залишок грошових коштів на рахунку (баланс готівки)
використовується підприємством для виплат, на забезпечення виробничої
діяльності наступних періодів, інвестицій, погашення позичок, сплати податків
та особисте споживання. Таким чином, Звіт про рух грошових коштів, що
ґрунтується на методі кеш-фло, демонструє рух грошових коштів і відображає
діяльність підприємства у динаміці від періоду до періоду.
Звіт
про прибутки та збитки відображає лише операційну діяльність підприємства,
демонструючи її ефективність з точки зору покриття виробничих витрат доходами
від реалізації виробленої продукції або послуг. Інакше кажучи, зі Звіту про
прибутки та збитки можна лише визначити, яким чином підприємство виконує свою
основну функцію — виробництво та реалізація продукції або послуг та який обсяг
прибутку може воно отримати у результаті цієї діяльності. На відміну від цього,
Звіт про рух грошових коштів має два додаткових розділи — «Грошовий потік від
інвестиційної діяльності» та «Грошовий потік від фінансової діяльності», з яких
можна отримати інформацію стосовно обсягів і строків інвестицій, форм
фінансування підприємства.
У
наведеному вище прикладі у Звіті про прибутки та збитки спеціально виділена
окремим рядком і стаття «Амортизаційні відрахування». Амортизаційні
відрахування належать до розряду калькуляційних витрат, які розраховуються
відповідно до встановлених норм амортизації і відносяться у процесі розрахунку
прибутку до витрат. У дійсності нарахована сума амортизаційних відрахувань нікуди не виплачується і залишається на
рахунку підприємства, поповнюючи
залишок ліквідних коштів. Тому у розділі «Операційна діяльність» Звіту про рух
грошових коштів відсутня стаття «Амортизаційні відрахування». Таким чином,
амортизаційні відрахування відіграють особливу і дуже важливу роль у системі обліку і планування діяльності
підприємства, будучи внутрішнім джерелом фінансування. Амортизаційні
відрахування є також фактором, що стимулює інвестиційну діяльність. Чим вище
залишкова вартість активів підприємства і вище норми амортизації, тим менше
прибуток, що підлягає оподаткуванню, та, відповідно, більше сума грошового
потоку від виробничої діяльності.
У
розділі «Грошовий потік від виробничої діяльності» відображаються платежі за
придбані активи, а джерелом надходжень служать надходження від реалізації
активів, які не використовуються у виробництві. У цьому розділі повинні бути
зазначені не тільки витрати на активи, що тільки зараз купуються, а також
балансова вартість активів, якими володіє підприємство на дату започаткування
проекту. Витрати на придбання активів у майбутніх періодах діяльності повинні
зазначатися у гривнях з урахуванням інфляції основних фондів.
У
розділі «Грошовий потік від фінансової діяльності» як надходження враховуються
внески власників підприємства, акціонерний капітал, довгострокові і
короткострокові позички, відсотки по вкладах; як виплати — погашення позичок,
дивіденди.
Сума
грошових потоків кожного з розділів Плану грошових потоків складатиме залишок
ліквідних коштів на відповідну дату. При цьому готівковий баланс на кінець
розрахункового періоду дорівнюватиме сумі готівкового балансу попереднього
періоду із залишком ліквідних коштів поточного періоду.
Як
відомо, підприємство не може працювати без капіталу. Достатньою можна вважати
таку кількість власного та залученого (запозиченого) капіталу, за якої величина
готівкового (кеш) балансу за всі періоди діяльності підприємства буде
позитивною. Наявність негативної величини у будь-який період часу означає, що
певний період підприємство теоретично не в змозі відповісти по своїх
зобов’язаннях. Інакше кажучи, метою фінансування є намагання забезпечити
позитивний ліквідний залишок грошових коштів протягом усього періоду — від
початку до кінця реалізації проекту.
Основними
факторами, що беруть участь в аналізі ефективності інвестиційного проекту, є
сумарна величина грошового потоку від виробничої діяльності та інших доходів
(наприклад, реалізація активів, внески до статутних фондів інших підприємств),
а також величина витрат на інвестиції.
Таким
чином, Звіт про рух грошових коштів є основним документом, призначеним для
визначення потреби у капіталі, розробки стратегії фінансування підприємства, а
також для оцінки ефективності його використання. Показники, які застосовуються
для оцінки ефективності інвестицій, називаються дисконтованими критеріями
грошових потоків.
|