Система
оподаткування - це продукт
діяльності держави, її важливий атрибут. Кожна держава формує свою систему
оподаткування з урахуванням досвіду інших країн, стану економіки, розвитку
ринкових відносин, необхідності вирішення конкретних економічних і соціальних
завдань, власних національних особливостей.
Становлення
системи оподаткування в Україні почалося з ухваленням 25 червня 1991 р. Закону
"Про систему оподаткування". У ньому було визначено принципи побудови
і призначення системи оподаткування, дано перелік податків, зборів, названо
платників та об'єкти оподаткування. Таким чином було закладено основи системи
оподаткування, створено передумови для її наступного розвитку.
Ураховуючи
зміни в податковій політиці держави, необхідність дальшого вдосконалення
оподаткування, 2 лютого 1994 р. було ухвалено другий варіант Закону "Про
систему оподаткування". Третій варіант цього закону Верховна Рада України
ухвалила 18 лютого 1997 р.
В
останньому варіанті закону дано більш повне і чітке визначення принципів
побудови системи оподаткування, а також понять системи оподаткування, платників
податків і зборів, об'єкта оподаткування; обов'язків, прав і відповідальності
платників податків; видів податків, зборів і порядку їх зарахування до бюджету
та державних цільових фондів. Система оподаткування - це сукупність податків і
зборів, (обов'язкових платежів) до бюджетів різних рівнів, а також до державних
цільових фондів, що стягуються в порядку, установленому відповідними законами
держави.
Законом
"Про систему оподаткування" визначено такі важливі принципи її
побудови:
-
стимулювання підприємницької виробничої діяльності та інвестиційної активності;
- стимулювання науково-технічного прогресу, технологічного оновлення
виробництва, виходу вітчизняного товаровиробника на світовий ринок
високотехнологічної продукції;
-
обов'язковість;
-
рівнозначність і пропорційність;
-
рівність, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації;
- соціальна справедливість;
- стабільність;
- економічна обґрунтованість;
- рівномірність сплати;
- компетентність;
- єдиний підхід;
- доступність.
На
жаль, не всі з перелічених принципів достатньо реалізуються за здійснення
податкової політики, у законодавчих актах щодо окремих податків.
У системі
оподаткування можна виділити дві підсистеми: оподаткування юридичних осіб
(підприємств) та оподаткування фізичних осіб.
Підприємства
- суб'єкти господарювання повинні сплачувати загальнодержавні, а також місцеві
податки і збори. Загальнодержавні податки і збори включають:
- прямі податки [податок на прибуток, плата (податок) за землю, податок з
власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, податок
на нерухоме майно (нерухомість)];
- непрямі податки [податок на додану вартість (ПДВ), акцизний збір, мито];
- збори (на обов'язкове державне пенсійне страхування, на обов'язкове
соціальне страхування, до державного інноваційного фонду; за
геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету; за
забруднення навколишнього середовища; рентні збори; гербовий збір);
- державне мито, плата за торговий патент на деякі види підприємницької
діяльності.
Місцеві
податки і збори включають:
- два податки (комунальний податок і податок з реклами);
- різні збори (за право використання місцевої символіки; за пар-ковку
автотранспорту; за проїзд територією прикордонних областей транспортом, що
вирушає за кордон; за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі та сфери
послуг; ринковий збір; готельний збір; за проведення місцевих аукціонів,
конкурсного розпродажу і лотерей; за право проведення кіно- і телезйомок та
ін.).
Аналіз
системи оподаткування в Україні, її становлення й розвитку дає змогу зробити
висновок про серйозні недоліки, що їй притаманні. По-перше, це нестабільність
податкової системи. Часті зміни в законодавчих актах щодо окремих податків
негативно впливають на розвиток підприємницької діяльності. По-друге, основним
є фіскальне спрямування податкової системи, недостатнє виявлення регулюючої
функції основних податків. По-третє, система в цілому надто громіздка,
розрахунки окремих податків невиправдано ускладнено.
|