Що таке платіжне доручення?
Платіжне
доручення — документ, який є
письмовим дорученням клієнта банку на перерахування певної суми коштів зі свого
рахунку на рахунок одержувача коштів.
Доручення
приймається банком до виконання у межах наявних на рахунку підприємства коштів,
дійсне платіжне доручення протягом десяти календарних днів з моменту
оформлення. Платіжне доручення подається клієнтом у банк у двох примірниках.
Перший примірник виконує функцію меморіального документу і розміщується в
документах для банку платника, другий примірник повертається платнику з
відмітками банку про отримання та виконання доручення.
Платіжні
доручення найчастіше використовуються при місцевих розрахунках товарного і
нетоварного характеру, а саме:
• за
відвантажену продукцію, товари (виконані роботи, надані послуги);
• здійснення
попередньої оплати;
• сплата
податків і зборів;
• сплата
відсотків за користування кредитом та погашення тіла кредиту;
• перерахування
сум, які належать фізичним особам;
• оплата
послуг державних установ;
• інші
розрахунки, відповідно до укладених угод та чинного законодавства.
Які найбільш поширені причини повернення платіжних
доручень без виконання?
Платіжне
доручення повертається без виконання, якщо:
• відсутній хоча б один з реквізитів
платіжного доручення (крім дати валютування);
• в один день подано два платіжних доручення
з однаковим порядковим номером;
• на рахунку недостатньо коштів для виконання
операції і підприємство не може скористатися послугою «овердрафт»;
• сума прописом не відповідає сумі цифрами.
У якому випадку до платіжного доручення необхідно
додавати ще якісь документи?
Загалом
виконання платіжного доручення не вимагає надання додаткових документів. Однак,
відповідно до законодавства, Банк зобов'язаний здійснювати фінансовий
моніторинг платежів, сума яких дорівнює або перевищує 80 000 грн. Для
здійснення фінансового моніторингу в банк необхідно подати копію договору, за
яким здійснено такий платіж.
Як змінити призначення платежу після відправки платіжного
доручення?
Для
того, щоб змінити призначення платежу у вже відправленому переказі, необхідно
письмово звернутися до начальника відділення банку, у якому відкрито рахунок
підприємства. Лист (у довільній формі, з обов'язковим зазначенням найменування
підприємства, номеру рахунку, коду ЄДРПОУ, контактного телефону та усіх
реквізитів платіжного доручення) із зазначенням інформації про сплату за
відповідну послугу необхідно подати до канцелярії відділення банку. У тексті
листа слід зазначити, яке нове призначення платежу вважати правильним.
Які будуть наслідки, якщо у платіжному дорученні вказано
помилкові реквізити отримувача?
Якщо
вказано неможливі реквізити (МФО, рахунок), то платіж буде відбраковано на
рівні банку підприємства-платника. При підключенні до системи Клієнт-банк це
буде видно одразу. Якщо підприємство не користується системою Клієнт-банк, то
платіжне доручення повернуть наступного дня із зазначенням причини повернення.
Якщо
банк отримувача виявить невідповідність коду та номеру рахунку отримувача, то
він зобов'язаний направити до банку платника запит на уточнення платежу. У
випадку, якщо протягом 3-х днів з дати перерахування коштів
підприємство-платник не виправить реквізит, то кошти буде повернено на його
рахунок.
Яким чином здійснюється залік взаємної заборгованості?
На практиці досить часто підприємства-партнери надають
послуги, відвантажують продукцію один одному, внаслідок чого у них утворюється
заборгованість один перед одним. Якщо коштів на поточних рахунках підприємств
недостатньо, можна провести заліки взаємної заборгованості, за якими взаємні
зобов'язання боржників і кредиторів щодо один одного погашаються, а платіж
реальними грошима на загальних підставах здійснюється тільки із суми залишку.
|