Метод мозкового штурму є найпоширенішим
методом генерації нових ідей в результаті творчої співпраці групи фахівців.
Існують певні правила організації та
проведення мозкового штурму:
1)
визначення
керівником групи мети у вигляді проблеми чи завдання, яке потребує вирішення
(підвищити рентабельність виробництва певного виробу або перетворити виробництво
виробу зі збиткового на
прибуткове). Завдання керівника полягає в активізації творчого мислення
учасників групи з метою продукування якомога більшої кількості ідей, пропозицій
щодо поставленого завдання;
2) суворе дотримання розподілу часу в
цілому і за стадіями: І стадія - висування нових ідей, II стадія -
обговорення та оцінка цих ідей. У такий спосіб розмежовується у часі висунення
та обговорення ідей. Засідання не може тривати більше ніж півтори години. У
разі необхідності можна провести кілька засідань з одного питання;
3)
дотримання встановленого
порядку організації творчого процесу. Так, на І стадії тільки висуваються ідеї,
навіть, на перший погляд, недоречні, нездійснені, фантастичні. Перевага
надається їх кількості, а не якості. При цьому забороняється критикувати ідеї,
щоб не порушити творчий процес. На II стадії
відбувається активне обговорення висунутих пропозицій із зазначенням їх переваг
і недоліків. Корисним є комбінування декількох ідей. Завершенням цього
обговорення є вибір найкращого із запропонованих варіантів.
Досвід свідчить, що завдяки
відокремленню за часовими проміжками генерування та обговорення ідей, кількість
нових ідей удвічі більша, ніж при застосуванні інших традиційних методів.
Здебільшого процес мозкового штурму
проходить 5 послідовних стадій: визначення проблеми, генерація ідей, аналіз
ідей, пошук можливостей для їх реалізації та завершення.
1.
Визначення
проблеми. Цей етап доцільно виділяти в тому випадку, коли з самого початку не
окреслена проблема, що потребує вирішення. У такому разі (особливо за невеликої
чисельності учасників гри) можна провести вивчення важливості проблем за
рейтинговою оцінкою за допомогою карток, які роздаються кожному учаснику гри
для виявлення його думки.
2.
Генерація ідей
є найважливішим етапом роботи, оскільки від якості висунутих ідей залежить
ефективність застосування мозкового штурму. Для цього учасники гри можуть
розділитися на групи по 5-6 осіб у кожній і на окремих картках записувати нові
ідеї - по одній ідеї на кожній картці. Необхідно висунути якомога більше ідей і
зафіксувати їх. На цьому етапі не допускається критика висунутих ідей.
Тривалість етапу генерації ідей - 30 хвилин. Після цього групи повідомляють
ведучого про кількість висунутих ідей.
3.
Аналіз ідей
полягає у глибокому вивченні, обговоренні, навіть критичному розгляді
висловлених пропозицій з метою виявлення раціонального зерна в кожній з них.
Відкидати ідеї не можна. На цей етап відводиться теж 30 хвилин.
4.
Пошук можливостей для реалізації відбувається шляхом оцінювання кожної ідеї
з двох позицій-оригінальності та можливості втілення вжиття. Для цього
виділяється 20 хвилин.
5.
Завершення. На
цьому етапі представники усіх груп роблять
повідомлення про ідеї,
які визнані в результаті проведеного аналізу дуже вдалими, оригінальними, та
які можна дійсно реалізувати.
Метод мозкового штурму найкраще
застосовувати для вирішення нескладних, здебільшого загального, чи
організаційного плану завдань, про які є достатньо інформації, і з якою
обізнані учасники засідання.
|