Конвенційний
(відкритий) факторинг - це
тип факторингу, коли підприємство-постачальник повідомляє підприємство-покупця
(дебітора) про те, що права на одержання оплати переуступлено банку або
факторинговій компанії.
Конфіденційний
(закритий) факторинг передбачає, що ніхто з контрагентів постачальника не знає
про переуступку ним прав на одержання оплати банку чи факторинговій компанії.
Факторинг з правом регресу дозволяє банку (факторинговій компанії) повернути
підприємству-постачальнику розрахункові документи, від оплати яких відмовився
покупець, і вимагати повернення підприємством-постачальником коштів.
Факторинг
без права регресу означає, що банк (факторингова компанія) бере на себе весь
ризик щодо платежу.
Повне
факторингове обслуговування включає, крім суто факторингових послуг, і надання
ряду інших: аудиторських, обліку дебіторської заборгованості, повного
управління борговими зобов'язаннями тощо. Частковий факторинг - це оплата
банком (факторинговою компанією) лише рахунків-фактур постачальника.
Факторинг
з попередньою оплатою передбачає негайну оплату розрахункових документів
постачальника, як тільки їх буде надано банку (факторинговій компанії").
Факторинг без попередньої оплати - це такий вид факторингу, коли банк
(факторингова компанія) зобов'язується оплатити передані йому постачальником
розрахункові документи лише в день оплати документів боржником.
Факторингові
послуги банк не надає:
-
за
платіжними зобов'язаннями бюджетних організацій;
-
за
платіжними зобов'язаннями збиткових і неплатоспроможних підприємств;
-
за
платіжними зобов'язаннями господарських організацій, оголошених
некредитоспроможними;
-
за
компенсаційними або бартерними угодами;
-
за
договорами, умови яких застерігають право покупця повернути товар протягом
певного часу, а також за договорами, які вимагають від продавця здійснення
післяпродажного обслуговування;
-
підприємствам,
що мають велику кількість дебіторів, заборгованість кожного з яких є незначною.
Практично
суть факторингу зводиться до такого. Банк купує в підприємства-постачальника
право на стягнення дебіторської заборгованості покупця продукції (робіт,
послуг) і перераховує постачальнику 70-90% суми коштів за відвантажену
продукцію в момент подання всіх необхідних документів. Після отримання платежу
від покупця банк перераховує продавцю залишок коштів (30-10%) за мінусом
відсотків за факторинговий кредит та комісійної винагороди.
Перед
укладенням факторингової угоди банк вивчає підприємство-постачальника з погляду
відповідності таким вимогам.
1.
Продукція має бути високої якості і користуватись попитом на ринку.
2.
Постачальник повинен мати стійкі темпи зростання виробництва і дотримувати
чітко встановлених умов продажу продукції.
3.
Підприємство має бути фінансове стійким та мати добру репутацію.
Для
здійснення факторингових операцій постачальник подає в банк такі документи:
1)
заяву;
2)
баланс на останню звітну дату;
3)
копії розрахункових документів, виданих на покупця;
4) інші
документи на вимогу банку.
Укладаючи
факторингову угоду, підприємство повідомляє банку (факторинговій фірмі) такі
дані:
-
найменування,
адресу кожного платника та умови торгівлі з ним;
-
суму
боргових вимог, що переуступаються;
-
суму
боргу кожного платника (з урахуванням сум за рахунками-фактурами, сум
недоплат);
-
дані
про умови платежів для кожного платника або стосовно різних видів рахунків;
-
іншу
інформацію, необхідну для інкасації боргових вимог, у тім числі листування з
платником, інформацію про здійснені заходи щодо стягнення належних сум.
Плата
за факторингове обслуговування залежить від виду факторингу, фінансового стану
підприємства-позичальника, масштабів і структури його виробничої діяльності та
надійності покупців. Визначаючи плату за факторинг, ураховують відсоток за
кредит і середній термін обороту коштів банку в розрахунках із покупцем.
Факторингові
послуги банку (факторингової компанії) мають для підприємств такі переваги:
1)
більша гарантія стягнення (інкасування) дебіторської заборгованості покупця;
2)
надання продавцю короткострокового кредиту;
3)
зменшення кредитних ризиків продавця;
4)
продавець має можливість оперативно поліпшити своє фінансове становище,
оскільки оплата за продукцію (роботи, послуги) здійснюється банком
(факторинговою компанією) протягом 2-3 днів з моменту укладення факторингової
угоди.
Недоліком
факторингу для підприємства є вища вартість цієї послуги порівняно зі звичайним
кредитом.
В
Україні факторингове обслуговування підприємств не набуло поширення у зв'язку з
низьким рівнем платіжної дисципліни в народному господарстві.
|