Що таке грошові розрахунки та які принципи їх організації?
Грошові
розрахунки — платежі підприємств,
підприємців і фізичних осіб за реалізовану продукцію (товари, виконані роботи, надані
послуги) і за операціями, які безпосередньо не пов'язані з реалізацією продукції
(товарів, робіт, послуг) та іншого майна.
Організація
грошових розрахунків ґрунтується на наступних принципах:
• обов'язкове зберігання грошових коштів на рахунках
в банку;
• вільний вибір установи банку для відкриття поточних
рахунків;
• вільний вибір способів розрахунків і платежу;
• списання коштів за дорученням власника рахунку;
• здійснення платежів у межах наявних на рахунку
коштів;
• дотримання установлених законодавством правил.
У чому сутність безготівкових розрахунків і яким чином вони
пов'язані з готівковими?
Безготівкові
розрахунки — перерахування певної
суми коштів з рахунків платників на рахунки одержувачів коштів, а також перерахування
банками за дорученням підприємств і фізичних осіб коштів, внесених ними готівкою
до каси банку на рахунки одержувачів коштів. У безготівковому порядку здійснюються
розрахунки:
♦ з постачальниками і підрядчиками;
♦ з орендодавцями і орендарями;
♦ з покупцями і замовниками;
♦ з фінансово-кредитними установами;
♦ з державними установами та організаціями;
♦ з державними цільовими фондами;
♦ з бюджетом.
Між готівковою
і безготівковою формами розрахунків існує тісний зв'язок. Одержуючи виручку за реалізовану
продукцію у безготівковій формі, підприємство має отримати в установленому порядку
у банківській установі готівку на покриття поточних витрат — виплату заробітної
плати, господарські потреби, виплату авансів на відрядження. Підприємства торгівлі
та сфери обслуговування населення, реалізуючи товари (роботи, послуги), отримують
плату за це переважно готівкою.
|