Управління фінансами з боку
державних органів влади відіграє важливу роль в забезпеченні соціально-економічного
розвитку країни. З використанням фінансових важелів здійснюється управління грошовими
потоками, що забезпечують реалізацію державних соціальних програм, розвитку
підприємницької діяльності, залучення і використання інвестиційних ресурсів,
обсягів кредитування економіки, надходження та відтік капіталів за межі країни
та ін. В сучасних умовах основною метою проведення таких операцій є
забезпечення стабільною, поступального, соціального і економічного розетку
держави. Заходи фінансового регулювання проводяться на різних рівнях: загальнодержавному,
республіканському та місцевому. Координація їх проведення у напряму досягнення
визначених цілей - це також одна із важливих задач управління державними
фінансами.
За останні роки з боку
державних органів управління проведено значну роботу з метою стабілізації
соціально-економічного розвитку країни. Результатом є досягнення позитивних
тенденцій в економіці. Зокрема, починаючи з 2000 р., діє тенденція до зростання
обсягів ВВП, промислової продукції, позитивні зрушення відмічаються в АПК,
активізується інвестиційна діяльність, знизився рівень бартеризації економіки.
Зросла зайнятість населення, погашається заборгованість з виплати заробітної
плати та пенсій.
Позитивні зрушення
спостерігаються в грошово-кредитній сфері. Стабілізовано валютний курс гривні.
Зріс рівень монетизації економіки. Продовжується процес становлення вітчизняного
фондового ринку. Збільшилися обсяги кредитування економіки з боку комерційних
банків. Зросли валютні резерви НБУ. Дещо зменшилися обсяги державного
зовнішнього боргу. Стабілізується процес виконання бюджетного процесу на різних
рівнях. Зменшуються обсяги доларизації економіки.
Разом з тим, для сучасного
стану розвитку фінансової системи України притаманна наявність багатьох
складних проблем, що потребують зваженого вирішення. До них, зокрема,
відносяться:
1. Низька платоспроможність населення, що
зумовлює звуження внутрішнього попиту, зниження нагромадження і обсягу
інвестицій.
Так, частка оплати праці в
структурі собівартості продукції складає біля 10 %. А у відношенні до ВВП біля
25 % (в ПРК - біля 70 %).
Підприємства орієнтовані
переважно на зовнішній ринок. Так, частка експорту в структурі ВВП складає біля
60 %.
2. Наявність нераціональної
структури економіки, застарілого обладнання і скорочення виробництва. Такі
явища спричиняють необхідність залучення значних обсягів інвестицій та
проведення реструктуризації і санації підприємств. За розрахунками експертів
ступінь зносу основних виробничих фондів в народному господарстві України досягає
70-80%. До того ж, треба враховувати, що в умовах лібералізації економічного
розвитку і посилені конкуренції з іноземним капіталом на території країни
необхідність оновлення основного капіталу зростає.
3. Проведення лібералізації економіки, жорсткої
грошово-кредитної політики привели до зростання обсягів дебіторської і кредиторської
заборгованості підприємств і установ, а також бартеризації економіки. Так, за останні
роки в окремі періоди обсяги дебіторської і кредиторської заборгованості
підприємств і установ досягали величини ВВП. А частка бартеру в структурі
проведених операцій доходила до 40%. В той же час, рівень монетизації ВВП
складає від 10 до 20% (в промислово-розвинутих країнах - від 40 до 100%).
4. Наявність жорсткої податкової системи.
Результатом є скорочення розвитку підприємницької діяльності, обсягів
господарських операцій та нагромадження капіталу. Поряд з цим збільшується
обсяг тіньового сектору та його відтоку за межі країни. За офіційними даними
біля половини наших підприємств працює в "тіні". Високі ставки податків
на доходи громадян. Так, якщо максимальна їх ставка в Росії зараз складає 13%,
то в Україні 40%. Щорічно з України вивозиться капітал обсягом до 4 млрд. дол.
США.
5. Використання незбалансованої бюджетної
системи. З одного боку, державні органи управління не забезпечують надходження
запланованих доходів до Державного бюджету. Зростає бюджетна заборгованість
суб'єктів підприємницької діяльності. З іншого боку, в Україні високий рівень
державних видатків. З урахуванням витрат Пенсійного фонду України вони
досягають 40 % ВВП. До того ж, використовуються вони
не зовсім раціонально. Існує
дуже багато необґрунтованих
пільг.
6. Наростання обсягів державною боргу. Державний
борг країни досягає критичного рівня (біля 60% величини ВВП). При цьому, сума
зовнішнього державного боргу більше, ніж в 2 рази перевищує величину внутрішнього боргу. І хоча в
останні періоди відзначається зменшення обсягів зовнішнього боргу, та це
здійснюється за рахунок наростання внутрішнього державного боргу.
7. Недостатній розвиток фінансової
інфраструктури і фінансового ринку. Кількість фінансових посередників і обсяги
їх операцій в Україні є недостатніми
для забезпечення нормального функціонування фінансового ринку. Причиною є невеликі
обсяги залучення фінансових ресурсів країни до обігу. А це - одна із причин гальмування
розвитку ринкових відносин.
8. Кризовий стан системи
соціального страхування та пенсійного забезпечення. Існуюча система не здатна
забезпечити мобілізацію достатніх обсягів фінансових ресурсів і необхідних (в
умовах низького рівня доходів населення) соціальних виплат. В зв'язку з цим,
вона потребує суттєвої трансформації.
9. Слабкий потенціал банківської системи.
Кредитні ресурси, що надаються комерційними банками суб'єктам господарювання
досягають всього 10% ВВП. тоді як в ПРС - 50-60%. В Україні майже 40% грошової
маси перебуває поза банківським обігом.
10. Високий рівень доларизації економіки. На
початок 2000 р. доларова маса, що знаходиться на території України оцінювалася
в 15-20 млрд. дол. При цьому слід зазначити, що обіг гривневої маси досягав 10
млрд. грн. Таким чином, доларова маса більше ніж в 10 раз перевищувала гривневий
обіг.
Виходячи з цього, до
основних напрямів управління державними фінансами з метою стабілізації розвитку
України відносяться:
1. Впровадження заходів з питань підвищення
платоспроможності населення і суттєвого
збільшення обсягів внутрішнього ринку. До інструментів, що можуть бути використані
з метою реалізації таких заходів, відкосяться: підвищення межі прожиткового
мінімуму, збільшення мінімальної заробітної плати, впровадження заходів, що
мають за мету підвищення заробітної плати і досягнення раціональної частки
її в структурі
ВВП. збільшення соціальних
виплат, розширення підприємницької діяльності та ін.
2. Проведення зваженої інвестиційної
політики з метою формування раціональної структури економіки країни,
реструктуризації і санації крупних приватизованих підприємств. Задля вирішення
таких задач державні органи управління повинні створити необхідні умови для
формування і використання інвестицій в народне господарство. Зокрема, сюди
можна віднести: збільшення інвестицій за рахунок коштів державного бюджету та
державних цільових фондів, створення умов для розширення інвестиційної
діяльності підприємств, установ та громадян; залучення коштів з-за кордону з кістою
збільшення інвестиційного потенціалу країни на вигідних умовах.
3. Створення умов для відродження вітчизняного
виробництва, формування достатніх обігових коштів для підприємств всіх форм
власності; скорочення обсягів дебіторської і кредиторської заборгованості.
Задля досягнення цієї мети державні органи управління повинні скоординувати
зовнішньо-економічну політику у напряму забезпечення пріоритетного розвитку
вітчизняного виробника, введення в обіг фінансових інструментів, здатних
забезпечити погашення взаємозаборгованості підприємств і установ в умовах
наявності зважених обмежень у грошово-кредитній сфері, скорочення рівня
бартеризації економіки.
4. Забезпечити перехід від жорсткої грошово-кредитної
політики до зваженої. З цією метою проводити регулювання грошової маси в обігу
з урахуванням інфляції, забезпечення народного господарства грошовими коштами,
необхідності проведення санації підприємств, досягнення раціональної плати за
кредитні ресурси, збільшення обсягів кредитування юридичних і фізичних осіб.
5. Проведення кардинальних змін в системі
оподаткування. Зменшення кількості (або якості) податків і зборів, їх
фіскального тиску; впровадження заходів з детінізації економіки та поверненню
вивезених капіталів в Україну; збільшенню притоку іноземних капіталів.
6. Розробка і реалізація заходів з метою
збалансування державного бюджету. Досягнення раціональної величини і структури доходів
державного бюджету забезпечення достатніх доходів місцевих бюджетів;
впровадження доцільної і прозорої структури і обсягів державних видатків на
всіх рівнях; забезпечення раціонального використання державних коштів.
7. Управління державним боргом з метою
досягнення його раціональної величини і структури. Для цього здійснювати
залучення коштів на найбільш сприятливих умовах. Використання коштів, залучених
в процесі формування державного боргу повинно проводитися на найбільш доцільній
і ефективній основі.
8. Для забезпечення прискореного розвитку
фінансовою ринку і фінансової інфраструктури в Україні потребують реалізації
заходи з забезпечення захисту фінансових інвестицій, перетворення фінансових
інструментів, емітованих суб'єктами господарювання в ліквідні активи,
розширення операцій емітентів з цінними паперами, досягнення раціональних меж
розвитку фінансового ринку і фінансової інфраструктури.
9. Проведення реформи системи соціального
страхування та пенсійного забезпечення з метою формування необхідних ресурсів
для проведення передбачених виплат, а також збільшення фінансових інвестицій.
10. Розробити та впровадити в життя заходи з
метою зміцнення банківської системи країни та обсягів кредитних ресурсів, що
надаються фізичним і юридичним особам. Для цього доцільно більш активно залучати
іноземні капітали до фінансування банківської системи, проводити менш жорстку грошово-кредитну
політику, зменшити податковий тиск на комерційні банки.
11. З метою послаблення доларизації економіки
провести заходи зі зменшення тінізації економіки, надання гарантій вкладникам
коштів в цінні папери і депозити, зменшити податкове навантаження на проведення
фінансових операцій.
|