Важлива
роль в бюджетному процесі належить виконанню бюджету. В його ході проводиться
мобілізація коштів, передбачених законом про Державний бюджет, а також
організація їх використання. Виконання
бюджету - це забезпечення одержання
доходів, передбачених у бюджеті і фінансування видатків. При цьому метою
виконання бюджету є досягнення повної і своєчасної суми надходжень до бюджету.
Видатки повинні здійснюватися в найбільш раціональних розмірах та формах і на основі
їх ефективного використання.
Забезпечення
виконання державного бюджету покладається на уряд країни. При цьому
безпосередньо організацію та управління виконанням бюджету здійснює
Міністерство фінансів України. До задач, що воно вирішує, відноситься також
координація діяльності учасників бюджетного процесу з питань виконання бюджету.
Особлива роль в процесі виконання державного бюджету належить організації його
касового обслуговування.
Касове обслуговування
бюджету включає:
одержання, зберігання та видачу коштів
в ході виконання
бюджету. У світовій
практиці використовуються
три основні системи
касового обслуговування
державного бюджету: казначейська, банківська і змішана (казначейсько-банківська).
Використаних першої системи передбачає, що всі операції, пов'язані з
касовим виконанням бюджетів
всіх рівнів проводяться виключно казначейством. Банківська система касового виконання бюджету забезпечує проведення всіх
операцій виключно державними та комерційними банками, яким уряд надає
право на виконання
таких функцій. При змішаній
системі операції з касового виконання бюджетів проводяться як
казначейством, так і банками. В таких умовах можливі різні варіант.
Казначейство може здійснювати
контроль лише за касовим виконанням бюджету з боку
банків. Інша схема передбачає виконання певних
бюджетів виключно казначейством, а
інших - банками.
В
процесі касового виконання бюджетів комерційними
банками виникає ситуація, коли бюджетні кошти певний час
знаходяться у розпорядженні банків і можуть використовуватися з метою
забезпечення їх операцій. При цьому, комерційні банки зобов'язані сплачувати
процентні доходи за використання державних коштів. Це приводе до збільшення
доходів бюджетів. Та з другого боку, ускладнюється управління державними
коштами з боку державних органів управління. Адже банки, керуючись власними
інтересами можуть затримувати проведення розрахунків з бюджетними коштами. В
умовах існування банківської системи касового виконання бюджетів не виключні
випадки "зникнень"
коштів бюджетів на певний час з невідомих для державних органів управління
причин.
В
Україні до 1995 р. існувала банківська система виконання бюджетів. Органи
державного управління на всіх рівнях приймали рішення про порядок формування,
розподілу і використання доходів бюджетів. А операціями, пов'язаними з касовим
виконанням бюджету займалися банки України. До них, зокрема відносилися: НБУ,
АК "Україна", Укрсоцбанк", Укрексімбанк", Ощадний банк
України, АППБ "Аваль", КБ "Приватбанк" та ін. Починаючи з
1995р. в Україні почала формуватися змішана система касового виконання бюджету.
Згідно
з Указом Президента України від 27 квітня 1995 р. було створено Державне казначейство України
(ДКУ). Метою його створення стало забезпечення ефективного управління коштами
Державного бюджету України, підвищення оперативності в фінансуванні видатків у
межах наявних обсягів фінансових ресурсів в Державному бюджеті України. ДКУ
утворено при Міністерстві фінансів України. До складу ДКУ входять Головне
управління ДКУ та його територіальні органи. Останні включають управління ДКУ в
АР Крим, областях, містах Києва і Севастополя, а також відділень в районах у
містах.
З
метою обслуговування державного бюджету України ДКУ виконає такі основні
функції:
1. Проведення операцій з
коштами державного бюджету (зарахування коштів, їх розподіл між розпорядниками
та проведення платежів).
2. Проведення
розрахунково-касового обслуговування розпорядників бюджетних коштів.
3. Здійснення контролю бюджетних повноважень при
проведенні касових операцій.
4. Здійснення бухгалтерського
обліку та складання звітності про виконання державного бюджету.
З
метою виконання державного бюджету Міністерство фінансів України складає і
затверджує бюджетний розпис. Бюджетний
розпис - це документ, в якому встановлюється розподіл доходів та
фінансування бюджету, бюджетних асигнувань розпорядникам бюджетних коштів на
певні періоди відповідно до бюджетної класифікації. Бюджетний розпис повинен
відповідати встановленим бюджетним призначенням.
В
процесі виконання державного бюджету за доходами органи державного управління
виконують певні функції. Забезпечення повного та своєчасного надходження
податкових та неподаткових надходжень здійснюють органи стягнення. Надання
відстрочок по сплаті податків і зборів на умовах податкового кредиту здійснює
Міністерство фінансів України. Доходи бюджету зараховуються на єдиний
казначейський рахунок ДКУ.
Виконання
державного бюджету за видатками передбачає проведення таких операцій:
1. Встановлення бюджетних
асигнувань розпорядникам бюджетних коштів на основі бюджетного розпису.
2. Затвердження
кошторисів розпорядникам бюджетних коштів.
3. Взяття бюджетних
зобов'язань.
4. Отримання товарів, робіт та
послуг.
5. Здійснення
платежів.
6. Використання товарів,
робіт, послуг та виконання бюджетних програм.
Бюджетне
асигнування - це повноваження, надане
розпоряднику бюджетних коштів на взяття бюджетного зобов'язання та здійснення
платежів з конкретною метою в процесі виконання бюджету. До бюджетного зобов'язання відноситься розміщення
замовлення, придбання товару та послуг, що здійснюються відповідно до
бюджетного асигнування. Бюджетні асигнування є підставою для затвердження
кошторису. Кошторис - це основний документ бюджетної установи,
який надає повноваження щодо отримання доходів і здійснення видатків для
виконання установою своїх функцій.
|