Державний
бюджет - це одна з найважливіших ланок державних
фінансів. За допомогою державного бюджету здійснюється мобілізація фінансових
ресурсів державою і їх використання з метою забезпечення функцій держави.
Формування надходжень до бюджету проводиться в процесі перерозподілу доходів,
що створюються в країні. Кошти державного бюджету направляються на забезпечення
соціально-економічного розвитку держави. В перекладі з англійської мови бюджет -
означає мішок, королівські фонди, які використовуються з метою забезпечення
державних витрат. Такі фонди є основою фінансування державних видатків.
З
розвитком ринкової економіки роль державного бюджету змінюється. З одного боку,
все більше програм економічного та соціального розвитку починає фінансуватися
за рахунок приватного бізнесу, домогосподарств та іноземних інвесторів. Разом з
тим, державний бюджет продовжує відігравати провідну роль в забезпеченні
загальнодержавних та місцевих умов розвитку. А в перехідний період до ринкових відносин
така роль суттєво
зростає, оскільки складнощі економічного та соціального
розвитку країни збільшуються.
Державний
бюджет - це план формування і використання фінансових
ресурсів для забезпечення функцій, що здійснюються органами державної влади на
різних рівнях. За допомогою державного бюджету держава з одного боку, мобілізує
кошти, необхідні для забезпечення розвитку країни. З іншого витрачає їх з метою
виконання функцій, що здійснюються на різних рівнях. Таким чином, частка
валового внутрішнього продукту концентрується в складі державного бюджету та
використовується з метою забезпечення економічного розвитку країни, вирішення
соціальних проблем, утримання органів державного управління, забезпечення
обороноздатності та ін.
Функції
державного управління виконуються на різних рівнях: загальнодержавному
(федеральному), республіканському і регіональному. У зв'язку з цим і бюджети
створюються на відповідних рівнях. Таким чином формується бюджетна система
країни. Згідно з Конституцією України "Бюджетна система будується на
засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між
громадянами і територіальними громадами".
Державний
бюджет включає доходи і видатки. Доходи бюджету формуються тільки за
рахунок тих джерел, що передбачаються законодавством України. Видатки
бюджету визначаються виключно законом про Державний бюджет України.
Вони мають цільове спрямування. Фінансування видатків бюджету здійснюється, як
правило, на основі принципу безповоротності виділених коштів. Державний бюджет
щорічно приймається законодавчим органом і має статус закону.
В залежності від співвідношення
між доходами і видатками державного бюджету розрізняють такі його види:
збалансований бюджет, бюджет зведений з позитивним сальдо і зведений з
дефіцитом. Збалансований бюджет має місце тоді, коли видатки дорівнюють
доходам. В разі перевищення сум доходів над видатками виникає профіцит бюджету
(позитивне сальдо). І навпаки, коли доходи недостатні для фінансування
видатків, бюджет зводиться з дефіцитом (від'ємне сальдо).
Величина
та структура доходів і видатків державного бюджету визначаються багатьма факторами.
Формування доходів передбачає стягнення податкових платежів і одержання
неподаткових та інших надходжень. Як перша так і друга група мають певні межі,
а також багато в чому залежать від прийняття політичних рішень і організації
виконання бюджету за доходами. Величина і структура видатків детермінуються
історичними, економічними, політичними та іншими факторами. Формування
раціонального співвідношення між доходами і видатками державного бюджету
здійснюється в процесі взаємодії багатьох гілок державної влади шляхом участі в
бюджетному процесі. Так, на 2000 бюджетний рік Верховною Радою України було затверджено досягнення
збалансованого бюджету з
розрахунковою сумою доходів (як і видатків) у розмірі 33,4 млрд. грн.
Прийняття
державного бюджету (а також бюджету АР Крим та місцевого бюджету)
з дефіцитом дозволяється у
разі наявності обґрунтованих
джерел їх фінансування. Профіти бюджету може бути затвердженим виключно
з метою погашення
основної суми боргу. Державний бюджет України складається
з загальною та спеціального фондів. Розподіл на два фонди пов'язано з тим, що в
складі державного бюджету
виділяється два основних напрями
надходжень та використання коштів.
Один з них має
загальний, тобто нецільовий характер. Кошти,
одержані з відповідних
джерел до такого
фонду використовуються за напрямами, що визначаються законодавством в
поточному році. Спеціальний фонд означає, що надходження до нього є цільовим,
тобто напрями витрат є заздалегідь визначеними. Такі витрати можуть здійснюватися
тільки в межах
надходжень до спеціального фонду бюджету. Поділ державного
бюджету на два фонди впроваджено з 2000 р. До цього кошти, що зараз закріплено
за спеціальним фондом відносилися до позабюджетних фондів.
Кошти загального фонду
формуються за рахунок
таких надходжень:
1. Доходів, що не призначені
для зарахування до спеціального фонду.
2. Коштів,
що залучаються в процесі фінансування бюджету.
Під
фінансуванням бюджету розуміють
надходження та витрати, що мають місце у зв'язку зі зміною обсягів боргу, а
також зміною залишку готівкових коштів бюджету, які використовуються для
покриття різниці між доходами і видатками бюджету. До видатків загального фонду
бюджету відносяться видатки, що здійснюються за рахунок надходжень до
загального фонду.
Спеціальний фонд включає:
- Бюджетні призначення на
видатки за рахунок конкретно визначених джерел надходжень.
- Гранти або дарунки на
конкретну мету.
- Різницю між доходами і видатками
спеціального фонду бюджету.
Передача коштів між
загальним та спеціальним фондами бюджету дозволяється тільки в межах бюджетних
призначень шляхом внесення змін до закону про державний бюджет України чи
рішень відповідних рад.
Кошти
державного бюджету є основою фінансування важливих напрямів розвитку держави,
до яких, зокрема, відносяться:
1.
Забезпечення загальних умов діяльності (державне управління, оборона та безпека,
формування державних резервів, ліквідація надзвичайних та аварійних ситуацій,
проведення зовнішньо-економічної діяльності та ін.).
2. Фінансування
соціально-культурного розвитку (освіта, охорона здоров'я, фізкультура і спорт,
засоби масової інформації, житлово-комунальне господарство та ін.).
3. Реалізація програм
соціального захисту та соціального забезпечення населення (виплата пенсій і
допомоги).
4. Фінансування економічної
діяльності держави (фінансування та кредитування промисловості, енергетики,
будівництва, АПК, транспорту, зв'язку, проведення фундаментальних досліджень та
ін.).
5. Обслуговування державного
боргу (внутрішнього і зовнішнього).
6. Фінансування державних
цільових фондів.
Державний
бюджет забезпечує фінансування заходів, які мають загальнодержавне значення,
а також міжнародних відносин.
За допомогою державною бюджету здійснюється перерозподіл ресурсів держави між галузями,
регіонами та верствами населення. Державний бюджет є
основою проведення державної
економічної політики.
Замовлення і закупівля
державою товарів та послуг,
інвестування державних коштів,
надання кредитів, амортизація
державного боргу, фінансування соціальних програм, та багато інших напрямів
діяльності держави тісно пов'язані
з бюджетом. Формування доходів
та фінансування видатків державного бюджету використовуються з метою
проведення регулювання економічного розвитку. Мається на увазі не тільки
розвиток державних фінансів. Державний бюджет здійснює вплив на розвиток
підприємницької діяльності,
окремих галузей, регіонів, міжнародного співробітництва та ін.
Державний
бюджет відіграє важливу роль у розвитку економіки:
1. Він дає орієнтири розвитку економіки.
2. Бюджет - це керівний
документ, яким визначається діяльність уряду.
3. Бюджет є основою планування соціально-економічного розвитку країни в
цілому і окремих регіонів.
4. Прийняття бюджету має за мету також обмеження
"ручного управління" державними фінансами.
|