Бюджетний
дефіцит – це фінансове явище,
що необов’язково відноситься до розряду надзвичайних подій. В сучасному світі
немає держави, яка в ті чи інші періоди своєї історії не зіткнулася б з
бюджетним дефіцитом. Однак якість самого дефіциту може бути різною:
•
дефіцит може бути пов’язаний з необхідністю втілення крупних державних вкладень
в розвиток економіки. В цьому випадку він відображає не кризову течію
суспільних процесів, державне регулювання економічної кон’юнктури;
•
дефіцити виникають в результаті надзвичайних обставин (війни, великомасштабних
стихійних лих і т.п.), коли загальних резервів стає недостатньо і доводиться
прибігати до джерел особливого роду;
•
дефіцит може відображати кризові явища в економіці, неефективність фінансово-кредитних
зв’язків, нездатність уряду тримати під контролем фінансову ситуацію в країні.
В цьому випадку він – явище надзвичайно тривожне, що потребує прийняття не
тільки невідкладних економічних заходів, але і відповідних політичних рішень.
Звідси
видно, що в умовах динамічної економіки із сталими, а головне – ефективними
міжнародними зв’язками бюджетний дефіцит не страшний.
Розмір
дефіциту бюджету залежить від правильного віднесення операцій органів
державного управління до основних категорій статистики державних фінансів, що
складають її аналітичну, концептуальну основу, тобто до доходів, видатків та
фінансування.
Надзвичайно
цікавим та актуальним є відображення в українській бюджетній класифікації
надходжень від приватизації та операцій стосовно обслуговування та погашення за
рахунок бюджету іноземних кредитів, гарантованих Кабінетом Міністрів України,
та їх відшкодування підприємствами-боржниками.
|