Формування
і виконання державного бюджету передбачає фінансування державних функцій на
різних рівнях: загальнодержавному, республіканському і місцевому. Організація
державної діяльності на засадах централізації і децентралізації передбачає
наявність самостійності бюджетів, які складаються на основі територіального
устрою. В систему територіального устрою України входять: Автономна республіка
Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села. На кожному з цих рівнів формуються
відповідні бюджети, які є основою фінансування функцій республіканського
управління і місцевого самоврядування.
Бюджетна система
України - це сукупність державного бюджету та місцевих бюджетів,
побудована з урахуванням економічних відносин,
державного і адміністративно - територіальних устроїв. Бюджетна система України
складається з: Державного бюджету України, республіканського бюджету
Автономної республіки Крим та місцевих бюджетів. Кожен з бюджетів є самостійним
формуванням і прямо не підпорядкований
вищестоящому бюджету. Самостійність бюджетів
забезпечується наявністю власних доходних джерел і правом визначення напрямів
їх використання відповідним органом державної влади. Разом з тим, бюджетна
система базується на
основі єдиності. Це означає наявність єдиного рахунку доходів і
видатків кожної лапки бюджетної системи. Єдність бюджетної системи,
забезпечується єдиною правовою базою,
єдиною бюджетною класифікацією, єдиним
регулюванням бюджетних відносин,
єдиною грошовою системою, єдністю
порядку виконання бюджетів та ведення бухгалтерського обліку і звітності.
До
інших основ побудови бюджетної системи України відносяться такі принципи:
- збалансованості (витрати повинні
відповідати обсягу надходжень до бюджету);
- повноти (враховуються всі
надходження та втрати бюджету);
- обґрунтованості
(обсяги надходжень і
витрат бюджету розраховуються
згідно з затвердженими методиками та правилами);
- ефективності (заплановані
цілі повинні досягатися при залученні мінімального обсягу коштів та досягнення
максимального результату);
- субсидіарності (розподіл
видатків між бюджетами ґрунтується па максимальному наближенні суспільних
послуг до їх споживача);
- цільового використання
коштів;
- справедливості і
неупередженості (бюджетна система будується на засадах справедливого і
неупередженого розподілу коштів між особами, що їх одержують);
- публічності та прозорості
(бюджети та звіти про їх виконання затверджуються відповідними радами);
- відповідальності (кожен
учасник бюджетного процесу несе відповідальність за свої дії або бездіяльність).
Склад
бюджетної системи відображається в зведеному (консолідованому) бюджеті країни. Зведений бюджет є
сукупністю показників бюджетів, що використовуються для аналізу і прогнозування
економічного і соціального розвитку держави. Зведений бюджет розраховується на
різних рівнях: України, АР Крим, областей, районів, а також міст з районним
поділом.
Доходи бюджетів різних
рівнів формуються за рахунок джерел, визначених законодавством. Міжбюджетні
відносини регулюються шляхом запровадження розмежування видатків між бюджетами,
а також джерел їх фінансування. У разі необхідності використовуються такі
способи регулювання, як міжбюджетні трансферти. Вони використовуються з метою
вирівнювання доходної спроможності бюджетів. Міжбюджетні трансферти - це кошти, які безоплатно і
безповоротно передаються з одного бюджету до іншого.
|