Порядок реєстрації комерційного банку та ліцензування
його діяльності
Комерційний банк вважається створеним і
набуває статусу юридичної особи з часу його реєстрації НБУ в Республіканській
книзі реєстрації банків, валютних бірж та фінансово-кредитних установ.
Засновниками комерційного банку можуть бути українські та іноземні юридичні і
фізичні особи, за винятком профспілкових і політичних організацій, спілок і
партій, громадських фондів, рад усіх рівнів, їх виконавчих органів, офшорних
компаній і банків.
Мінімальний
розмір статутного фонду складає:
- для банків з національним капіталом - не
менше 1 млн. євро;
- для
банків з іноземним капіталом, якщо частка іноземного капіталу становить менше
50%, - не менше 5 млн. євро; якщо частка іноземного капіталу 50% і більше, - не
менше 10 млн. євро;
- якщо
у формуванні статутного капіталу банку беруть участь підприємства з іноземними
інвестиціями (спільні підприємства, частка іноземного капіталу в яких перевищує
50%) і частка таких підприємств у статутному капіталі банку становить 10% і
більше, мінімальний розмір статутного фонду має бути не менше 3 млн. євро.
Частка
будь-якого із засновників банку не повинна перевищувати 35% статутного фонду
банку.
Внески
засновників, акціонерів до статутного капіталу комерційного банку здійснюються
у грошовій формі в національній валюті України та вільно конвертованій
іноземній валюті (для нерезидентів).
Для
створення комерційного банку створюється ініціативна група із засновників або
інших осіб. Ця група бере на себе вирішення всіх питань, пов'язаних зі
створенням банку.
Для
формування статутного фонду до реєстрації комерційного банку в регіональному
управлінні НБУ за місцем створення комерційного банку засновникам відкривається
тимчасовий рахунок. На цей рахунок кожен із засновників вносить визначену
установчими документами частку статутного фонду. Підставою для відкриття такого
рахунку є заява на відкриття рахунку та установчий договір.
До
моменту реєстрації комерційного банку статутний фонд повинен бути сплачений:
для банків відкритого типу - в розмірі 30%, закритого типу - 50%. Після
реєстрації банку зібрані кошти перераховуються з тимчасового рахунку
комерційного банку на кореспондентський рахунок.
У разі
відмови в реєстрації банку кошти з тимчасового рахунку повертаються засновникам
банку у тижневий строк за їх заявою.
Для
реєстрації комерційного банку орган управління банком (рада банку) або
уповноважена установчими зборами особа у двотижневий строк після аудиторської
перевірки фінансового стану засновників подає до регіонального управління НБУ
за місцем створення банку такі документи:
- заяву
про реєстрацію;
-
установчий договір;
-
статут банку;
-
протокол установчих зборів;
-
економічне обґрунтування створення банку, включаючи розрахунковий баланс і
розрахунок плану доходів, витрат та прибутку банку на кінець першого року його
діяльності;
-
висновок аудиторської організації про фінансовий стан і платоспроможність
засновників банку;
-
бухгалтерську і фінансову звітність акціонерів;
-
документи про наявність професійно придатних перших керівних осіб банку;
- копію
платіжного документа про внесення плати за реєстрацію (100 неоподатковуваних
мінімумів);
- копію
звіту про проведення відкритої передплати на акції;
- угоду
про надання приміщення для розміщення банку (оренда не менше ніж на п'ять
років);
-
установчі документи засновників, учасників банку;
- копію
свідоцтва про державну реєстрацію засновників;
- копію
рішення органів Антимонопольного комітету України про надання згоди на
створення відповідного комерційного банку.
Протягом
наступних двох тижнів регіональне управління НБУ перевіряє зазначені документи
і разом з висновком про доцільність створення банку передає їх до НБУ. В НБУ
документи розглядають департаменти: банківського нагляду, валютного
регулювання, юридичний, а у разі необхідності й інші підрозділи. Вони готують
пропозиції та висновки щодо реєстрації комерційного банку і передають їх для розгляду:
а)
правлінням НБУ, якщо банк створюється за участю іноземного капіталу;
б)
комісією з питань нагляду і регулювання діяльності банків, якщо банк створений
тільки за участю національного капіталу.
Реєстрація
здійснюється шляхом внесення відповідного запису у Республіканській книзі
реєстрації банків, валютних бірж та інших фінансово-кредитних установ у
місячний термін з дня отримання документів.
До
розгляду питання про реєстрацію банку кандидати на посаду голови правління і
головного бухгалтера проходять співбесіду в НБУ.
НБУ
може відмовити у реєстрації комерційному банку у разі:
-
порушення порядку реєстрації комерційного банку;
-
невідповідності статуту та інших установчих документів чинному законодавству;
-
незадовільного фінансового стану засновників;
-
професійної непридатності рекомендованого керівництва банку;
-
відсутності відповідної матеріально-технічної бази.
Якщо у
діючому банку відбулися зміни в установчих документах, то вони повинні бути
зареєстровані в НБУ. Процедура реєстрації змін і доповнень аналогічна процедурі
реєстрації банку.
Комерційні
банки можуть відкривати філії, представництва та територіальні відокремлені
безбалансові відділення, які мають бути зареєстровані в НБУ.
Філія
банку - це банківська
установа, яка не є юридичною особою. Вона діє на підставі окремого положення,
виступає від імені головного банку, має свій субкореспондентський рахунок і
МФО, здійснює банківські операції на основі довіреності головного банку і
дозволу, виданого регіональним управлінням НБУ за місцем знаходження філії.
Представництво
банку - це установа банку,
яка не є юридичною особою, діє на підставі окремого положення, виступає від
імені головного банку і ним фінансується, не має права здійснювати банківські операції.
Відкриває поточний рахунок у НБУ.
Територіальне
відокремлене безбалансове відділення банку здійснює лише розрахунково-касове
обслуговування клієнтів та вкладні операції.
З метою
підвищення надійності та стабільності банківської системи, забезпечення
інтересів кредиторів, вкладників НБУ видає комерційним банкам ліцензії на
здійснення банківських операцій.
Ліцензування - це порядок видачі комерційним банкам, які набули
статусу юридичної особи, дозволу на здійснення деяких чи всіх банківських
операцій. Перелік операцій, що підлягають ліцензуванню, визначається Законом
України «Про банки і банківську діяльність».
Комерційні
банки мають право здійснювати операції тільки після отримання відповідної
ліцензії НБУ. Філії комерційного банку здійснюють операції згідно з Положенням
про філію та лише за умови наявності і в межах дозволу, наданого банком -
юридичною особою. Копія дозволу у 3-денний строк надається регіональному
управлінню НБУ за місцем розташування філії та головного банку - юридичної
особи.
Новоствореному
комерційному банку надають ліцензію у разі дотримання таких умов:
- на
час прийняття рішення зареєстрований статутний капітал банку повинен бути
повністю сплачений;
-
наявність професійно придатних керівних осіб банку;
-
наявність підрозділу, що виконує відповідні банківські операції;
-
наявність підрозділу внутрішнього аудиту, укомплектованого професійно
придатними кваліфікованими кадрами;
-
наявність внутрішніх нормативних документів банку, що регламентують відповідні
операції;
-
забезпеченість необхідним банківським обладнанням;
-
відповідність приміщення банку вимогам НБУ;
-
наявність угоди про оренду приміщення на строк не менше 5 років або свідоцтва
на право власності.
Крім
додержання загальних умов для отримання ліцензії, НБУ встановив особливі
вимоги. Вони стосуються наявності:
-
технічних умов (для касових операцій - відповідним чином обладнані приміщення,
належна організація охорони і т. д.);
-
відповідного розміру статутного фонду;
-
відповідної кваліфікації працівників;
-
відповідного строку діяльності банку;
-
відповідних внутрішніх регламентуючих ту чи іншу операцію документів;
-
задовільної діяльності комерційного банку.
Так,
для ведення рахунків банків-кореспондентів (резидентів) у грошовій одиниці
України строк діяльності банку повинен бути не менше 1 року, зареєстрований та
сплачений статутний капітал має становити 3 млн. євро.
Для
надання та отримання кредитів на міжбанківському ринку, кредитування юридичних
і фізичних осіб та проведення фінансового лізингу необхідно мати відповідні
Положення про кредитування, Положення про кредитну раду тощо.
Для
залучення депозитів фізичних осіб строк діяльності банку мусить бути не менше 2
років, відсутні сумнівні та безнадійні кредити, не покриті резервами, необхідна
наявність зареєстрованого та фактично сплаченого статутного капіталу у розмірі
3 млн. євро.
Для розширення ліцензії банку необхідно
врахувати такі додаткові умови:
-
статутний капітал діючого банку повинен бути зареєстрований і фактично
сплачений у розмірі, не меншому за встановлений НБУ;
-
відповідність формування резервного фонду банку вимогам законодавства та НБУ;
-
відповідність формування фонду гарантування вкладів фізичних осіб вимогам законодавства
та нормативним актам НБУ;
-
відповідність формування резерву покриття можливих втрат за банківськими
позичками законодавству України та нормативним актам НБУ;
-
дотримання банком економічних нормативів за попереднє півріччя;
- сума
сумнівних та безнадійних кредитів не повинна перевищувати розміру фактично
сформованого резерву на покриття можливих втрат за позичками банку;
-
наявність позитивного висновку зовнішнього аудитора про діяльність банку за
попередній звітний рік.
|