Емісійні операції комерційного банку
Комерційні банки України використовують емісію
цінних паперів при створенні банку задля розширення його операцій, а також при
формуванні ресурсів для своїх активних операцій.
За
рахунок випуску простих та привілейованих акцій відбувається утворення капіталу
комерційних банків, які мають статус акціонерного товариства. Власники простих
акцій беруть участь в управлінні банком і поділяють з ним усі його доходи,
збитки та ризики. Якщо комерційний банк не заробляє прибутку, власники простих
акцій не отримують дивідендів; їм нічого не гарантується і у випадку ліквідації
банку. Прості акції вільно купуються та продаються на вторинному ринку цінних
паперів.
Привілейовані
акції дають право їх власникам на отримання фіксованого розміру дивідендів,
який не залежить від отриманого банком прибутку. Власники привілейованих акцій
не беруть участі в управлінні комерційним банком.
Перший
випуск акцій банку повинен складатися виключно із простих акцій. Реєстрація та
продаж банком-емітентом першого випуску акцій звільняється від оподаткування на
операції з цінними паперами.
Усі
випуски цінних паперів банками типу відкритого акціонерного товариства,
незалежно від розміру випуску та кількості інвесторів, підлягають державній
реєстрації у Міністерстві фінансів України. Таким чином підвищується
відповідальність банків-емітентів перед покупцями цінних паперів та знижується
ризик, пов'язаний з фінансовими зловживаннями та махінаціями.
Процес
випуску акцій містить такі етапи:
1.
Прийняття рішення про емісію.
2.
Випуск проспекту емісії, який готують спеціалісти банку. У проспекті
визначаються вид акції, обсяг емісії, витрати на неї, тривалість. Проспект
емісії готується: при першій емісії - засновниками банку, при наступних емісіях
- Правлінням банку. Проспект емісії має надавати таку інформацію:
-
характеристика емітента;
-
органи управління банком та вищі посадові особи;
- опис
ділової активності, діяльності емітента;
-
інформація про емісію;
-
фактори ризику.
3.
Затвердження проспекту емісії Правлінням банку та його посвідчення незалежною
аудиторською компанією.
4.
Реєстрація проспекту емісії в Державній комісії з цінних паперів та фондового
ринку.
5.
Публікація проспекту емісії в пресі.
6.
Розміщення цінних паперів. Відбувається такими способами:
-
вільний продаж;
-
капіталізація власних коштів;
- обмін
акцій попереднього випуску.
7.
Реєстрація підсумків випуску.
8.
Публікація підсумків емісії у пресі.
Емісія
акцій як форма створення та наповнення статутного фонду комерційного банку
регулюється Законами України «Про господарські товариства» (від 19.09.91) та
«Про цінні папери та фондову біржу» (віл 24.06.91).
Випуск
простих акцій дозволяє банку отримати додаткові кошти у безстрокове
користування, збільшити капітал банку, що дає змогу нарощувати обсяг активних
операцій. Якщо прибуток відсутній чи невеликий, то банк може не виплачувати
дивіденди акціонерам. Однак випуск простих акцій має й свої недоліки:
- є
дорогим джерелом, оскільки дивіденди виплачуються з прибутку;
-
розмір дивідендів, як правило, вищий за процент, що виплачується кредиторам
банку.
Випуск
привілейованих акцій також має свої переваги і недоліки. Так, до позитивних
сторін можна віднести:
-
зростання капіталу, а отже й розширення спектра активних операцій;
- кошти
отримуються у безстрокове користування;
- немає
загрози дійсним акціонерам щодо зменшення контролю над банком.
Проте
випуск привілейованих акцій є дорогим джерелом, оскільки дивіденди по них
бувають вищими за дивіденди по простих акціях. Згідно з Базельськими
рекомендаціями привілейовані акції належать до додаткового капіталу, а в
Україні вони, перебуваючи в складі статутного капіталу, відносяться до
основного капіталу.
У
деяких випадках, а особливо коли ціни на прості акції низькі, банки випускають
конвертовані префакції, які через певний строк чи за певних умов можуть бути
обмінені на прості акції.
Якщо
розглянути емісію банківських облігацій, то вона має такі самі вимоги, що й
емісія акцій. Комерційним банкам суворо заборонено випускати облігації для
поповнення статутного капіталу та покриття збитків банку. Реалізація облігацій
може здійснюватися шляхом їх продажу за договорами або обміну на раніше
випущені облігації.
На
відміну від іпотеки, що забезпечується землею та нерухомістю, банківські
облігації не мають реального забезпечення. Вони носять середній та
довгостроковий характер.
Перевагами
емісії облігацій можна вважати такі:
- вони
дешевші, аніж емісія акцій, оскільки виплата процентів вноситься до складу
витрат банку;
- у
порівнянні з простими акціями вони не загрожують існуючим акціонерам у частині
зменшення контролю над банком;
- у
порівнянні з депозитними сертифікатами строк погашення чітко визначений, а це
зручно для прогнозування ресурсів банку.
Разом з
тим випуск облігацій має й свої недоліки:
-
платежі фіксовані і можуть припасти на несприятливий для банку період;
- мають
обмежений строк порівняно з акціями.
-
необхідно створювати резерв для сплати процентів і погашення облігацій.
Поширеною
формою строкових вкладів є ощадні і депозитні сертифікати - цінні папери, які
засвідчують факт депонування в банку грошових коштів і право держателя цінних
паперів отримати після встановленого терміну суму вкладу та проценти.
Ощадний
сертифікат має певні переваги перед строковим вкладом, адже тут існує
можливість передачі третій особі, і клієнт отримує винагороду, якої б він був
позбавлений в разі дострокового вилучення депозиту.
Щодо
депозитних сертифікатів, то вони, як і облігації, є борговими зобов'язаннями.
Можуть випускатися банками будь-якої організаційної форми.
|