Яку відповідальність несе аудитор згідно з чинним
законодавством?
За
неналежне виконання своїх зобов'язань аудитор несе майнову та іншу
цивільно-правову відповідальність відповідно до договору та закону.
Розмір
майнової відповідальності аудиторів не може перевищувати фактично завданих
замовнику збитків з їх вини.
Всі спори
стосовно невиконання умов договору, а також спори майнового характеру між
аудитором та замовником вирішуються у встановленому Законом порядку.
Є:
цивільна, кримінальна та дисциплінарна відповідальності.
Цивільна відповідальність
До
цивільної відповідальності аудитори притягуються за рішенням арбітражного суду.
Такі судові справи стосуються тих перекручень звітності, які аудитор не зміг
виявити, в результаті чого клієнт зазнав збитків у вигляді сплати штрафів, пені
тощо. Клієнт у цьому випадку стверджує, що аудитор зміг би знайти ці
перекручення, якби не його недбалість. Тобто головне звинувачення, як правило,
стосується рівня ретельності виконання зобов'язань аудитором.
За
звичайними цивільно-правовими угодами сторони несуть відповідальність тільки
одна перед іншою, а аудитор несе відповідальність перед клієнтом і перед
третіми особами, які є користувачами фінансової звітності клієнта, засвідченої
висновком аудитора.
Кримінальна відповідальність
Аудитор
може бути притягнутим і до кримінальної відповідальності і визнаний винним у
кримінальних злочинах. Особливо це стосується випадків, коли порушуються вимоги
законодавства щодо цінних паперів. Кримінальна відповідальність загрожує в разі
навмисного приховування істини у власних інтересах.
Професійна відповідальність
Професійна
відповідальність аудитора визначається в наступному:
1)
попередження;
2)
припинення дії сертифіката на строк до одного року;
3)
анулювання сертифіката.
Відповідальність за нормами трудового права
Аудитор,
який працює в аудиторській фірмі і зв'язаний з нею трудовими правовідносинами,
у випадку неналежного виконання своїх обов'язків може бути притягнений до
відповідальності за нормами трудового права (догана, звільнення, обмежене
відшкодування завданої дійсної шкоди).
За
неналежне виконання професійних обов'язків до аудитора можуть бути застосовані
Аудиторською палатою України стягнення у вигляді попередження, зупинення
чинності сертифіката на строк до одного року або анулювання сертифіката, виключення
з Реєстру.
Неналежне
виконання професійних обов'язків аудитором - це порушення аудитором вимог чинного законодавства
України, стандартів аудиту, норм професійної етики аудиторів та рішень АПУ.
Припинення
чинності сертифікату на аудиторську діяльність здійснюється на підставі рішення
Аудиторської палати України у випадках:
1)
встановлення неодноразових фактів низької якості аудиторських перевірок;
2)
систематичного чи грубого порушення чинного законодавства України, встановлених
норм та стандартів аудиту.
Рішення
АПУ про зупинення чинності сертифіката або його анулювання набирає чинності з
моменту його оприлюднення в засобах масової інформації та може бути оскаржено в
суді. Зупинення чинності сертифіката аудитора означає, що фізична особа, термін
чинності сертифіката аудитора якої зупинено, не має документального
підтвердження її кваліфікаційної придатності на заняття аудиторською діяльністю
на території України на визначений рішенням АПУ строк.
Порядок
припинення чинності сертифікату на аудиторську діяльність визначається
Аудиторською палатою України.
Рішення
Аудиторської палати України щодо припинення чинності сертифікату можуть бути
оскаржені до суду.
Стягнення,
що накладаються на аудитора, оформлюють рішенням АПУ з письмовим повідомленням
аудитора упродовж десяти днів після дня прийняття рішення.
Анулювання
сертифіката здійснюється шляхом відкликання сертифіката та оприлюднення рішення
АПУ в засобах масової інформації.
Анулювання
сертифіката аудитора означає, що фізична особа, сертифікат аудитора якої
анульовано, не є аудитором і не має документального підтвердження її
кваліфікаційної придатності на заняття аудиторською діяльністю на території
України, і може бути допущена до повторної сертифікації не раніше ніж через два
роки після прийняття рішення АПУ про анулювання її сертифіката.
Анулювання
сертифіката здійснюється на підставі рішення АПУ:
- з
ініціативи аудитора (особистого повернення сертифіката, інших випадків);
- інших
підстав, передбачених чинним законодавством України та цим Положенням.
Анульований
сертифікат аудитор зобов'язаний в 10-денний термін з моменту отримання витягу з
рішення АПУ або з моменту публікації в пресі повернути до Секретаріату АПУ.
|